Thursday, February 2, 2012

Kalljästa "fusk" surdegsbaguetter

Dessa kalljästa surdegsbaguetter är supersmarriga med sin hårda yta och mjuka innehåll. Även om de hör och häpna är en "fuskvariant" så smakar de som surdegsbröd gör. Låter det otroligt för att vara sant? Testa och baka själva! Förbered kvällen innan för att sedan grädda på morgonen, det kan väl inte bli mer smidigt... och perfekt att baka till helgen!

Hur många gånger jag har bakat dessa den senaste månaden? Sammanlagt minst 3 gånger. Vad säger detta om receptet? Jo, att det är extremt beroendeframkallande... var så säkra! :)

Vill gärna göra äkta surdeg. Har ni testat det? Får bli mitt nästa projekt!

surdegsbaguetter


Kalljästa fusk surdegsbaguetter (3 st)
3 ärtstora bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1 ½ tsk salt
¼ dl vetekli (eller kruskakli)
ca 7 dl (380 g) vetemjöl special

Dag 1:
Lös upp jästen i det ljumna vattnet och rör ner resten av ingredienserna. Degen ska vara rätt så lös.

Täck degbunken med plastfolie och låt bunken stå i rumstemperatur över natten. Degen ska stå minst i 5 timmar men klarar sig upp till 18 timmar.

Dag 2:
Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Vik degen i mitten och se till att bägge sidorna blir mjölade. Dra lätt i degen och forma den till en rektangel. Dela degen i 3 lika långa delar och mjöla snittytorna.

Vrid degbitarna lätt till baguetter och lyft över på en bakplåtspappersklädd plåt.

Sätt ugnen på 275 grader och låt de utbakade baguetterna vila under tiden som ugnen blir varm.

Öppna ugnsluckan snabbt, spraya ugnen invändigt både uppe och nere med en blomspruta och ställ sedan in plåten i ugnen. Grädda bröden i 13-14 minuter i mitten av ugnen.

Låt bröden svalna på galler utan bakduk. Njut!

Receptet kommer från den fina bloggen Bara en kaka till som hämtat det från tidningen Lantliv som i sin tur har hämtat det från boken Bröd hemma - bakrecept som fungerar i ditt kök.

18 comments:

  1. Det här måste jag ju prova. Det låter ju underbart med lite fusk. Jag har testat att göra surdeg men jag tycker det är lite jobbigt att mata, sköta och så där när man är lite glömsk haha.

    ReplyDelete
  2. sv: Åh tack söta du, vad glad jag blev nu :D

    ReplyDelete
  3. Det bara måste jag testa en dag : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  4. a detta har jag också sett och tänkt testa men aldrig kommit till skott,men snart måste ja göra dessa.ser ju så goda ut.oj 3 ggr,hehehe inte illa betyg då

    ReplyDelete
  5. Ja, fördeg på jäst funkar lika bra som surdeg. Fina bröden förresten.

    ReplyDelete
  6. Ja, detta verkar vara ett superrecept :) Jag har en surdeg på g :) Önskar er en fin helg, kram!

    ReplyDelete
  7. Ser ju fantastisk gott ut =) Jag provade att göra surdeg men den blev lixom inte sååå sur hihi

    ReplyDelete
  8. Fusksurdeg - jag gillar vad jag hör! har testat surdeg både en och två gånger men jag lyckades inte hålla liv i den..
    Nybakad baguette, med smör, härligt!

    ReplyDelete
  9. Tack alla för era kommentarer, ja detta är ett superrecept som bara måste prövas! :)

    ReplyDelete
  10. jamän precis det här brödet bakade jag till morgonens frukost. Jag hade hittr recept i matbloggen " Frostrosor". Visst var det gott!

    ReplyDelete
  11. Tant Gul, detta recept har figurerat på ett antal bloggar så då måste det ju bara vara bra :)

    ReplyDelete
  12. Såg gott ut kanske kan man byta ut mjölet mot mandelmjöl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen aning Jessica, men testa gärna och berätta!

      Delete
  13. Dessa har jag ocksa bokmarkt, bara lovord fran alla som provar dem. Sant gillar vi!

    ReplyDelete
  14. Hur mycket är 3 ärtstora bitar jäst? :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...