Wednesday, February 29, 2012

Pav Bhaji, en himla god indisk snabbmatsrätt

Pav Bhaji är en populär indisk snabbmatsrätt som kan ätas både som mellanmål, lunch eller kvällsmat. På gatorna i Indien ser man små härligt doftande Pav Bhajimatstånd överallt, så underbart!

Pav betyder bröd (från portugisiskans pão). För er som inte vet så koloniserade Portugal delar av västra Indien där bl a Goa ligger. Bhaji betyder grönsaker/grönsaksrätt.

Det där med Indien och kolonisationen är rätt så intressant. Vi har många olika influenser i vår matkultur och detta beror naturligtvis på vilka "herrar" som härjat i landet. Allt från moguler, arier till självaste Alexander den store har befunnit sig och knackat på vid Indiens gräns.

Indien var ju det brittiska imperiets juvel. Inte för inte det kallades för juvelen i kronan men det visste ni väl redan, eller? ;)


Pav Bhaji (ca 4 port)
1 stor potatis eller 2 mindre, tärnas
1/2 aubergine/äggplanta, delas i mindre bitar
1/4 blomkål, dela i mindre buketter
1-1,5 dl ärtor
1 morot, grovriven

Allt ovan kokas i lättsaltat vatten. Täck precis grönsakerna med vatten eller något ovanför. Efter ca 30 min mosa alltihop med en gaffel och ställ åt sidan. (Släng ej kokvattnet utan det behövs för att de mosade grönsakerna ska få lagom konsistens).

smör och olja
1 tsk spiskummin, hela
1 krm hing (asafoetida, kan uteslutas) läs mer om hing här och här
1/2 grön chili, finhackad
1 msk färsk ingefära, finriven
1 lök, hackas
1 vitlöksklyfta, finhackad eller riven
2 tomater, hackas
salt
1-1,5 msk tomatpuré
1-2 tsk garam masala
1 tsk pav bhaji masala (om du har)

Garnering
limesaft
röd lök, finhackad
tomat, finhackad
chili, finhackad (lite, annars kan det bli för starkt!)
färsk koriander, finhackad (valfritt)

Gör så här
Hetta upp olja och smör i en kastrull.

Lägg i spiskummin, när de börjar låta och hoppa omkring lägger du i hing, grön chili, ingefära och lök- och vitlökshacket.

Låt lökhacket stekas på medelvärme och bli gyllene (tar ca 5-7 min).

Lägg i de hackade tomaterna, salt och tomatpuré. Låt puttra en stund och lägg sedan sist i garam- och pav bhaji masala.

Precis innan servering pressa över limesaft och garnera med finhackad röd lök, tomat, chili och färsk koriander.

Servera med bröd som stekts i smör på båda sidorna i stekpannan! (Ja, rätten ska ätas utan bestick dvs skopa upp grytan med brödet.)

Enjoy lots!

19 comments:

  1. Jahaja, perfekt recept för oss, då kan vi få användning för hing igen. Det var nämligen någon snäll människa som skickade hem lite till oss:)
    Maten får oss att tänka på tacos, kanske Indiska versionen av det?

    ReplyDelete
  2. sv: Tack så jättemycket! Vad roligt, det är bara att tävla på :))

    ReplyDelete
  3. Hm... Ser väldigt gott ut. Lite trixigt bara att få ihop alla kryddorna. Kan inte säga att jag stött på hing på coop direkt ;-)

    ReplyDelete
  4. mums va gott de ser ut,vi brukar också göra en massa rörer,t.ex aubergineröra, ägg&tomatröra och äta med bröd.

    ReplyDelete
  5. Hade inte tackat nej till att äta detta på en gata i Indien nu.

    Kram Malin

    ReplyDelete
  6. Åhh du är ju bara sååå duktig vännen! Ska nog testa detta recept för det så förbannat gott ut =)
    Kramkram denna torsdag!

    ReplyDelete
  7. Det här lät väldigt gott. Det måste jag testa.

    ReplyDelete
  8. Sådana här recept faller mig i smaken, får nog skriva en lista på alla kryddor du lockar med här på bloggen och sedan ge mig ut på jakt! Borde finnas någonstans i Sveriges andra största stad kan man tycka...

    ReplyDelete
  9. Åh vad gott med Indiskt! Jag tycker mycket om indisk mat och min styvpappa lagar en del. Vill också börja göra lite själv och din blogg är ju prefekt insperation :). Härlig blogg du har annars med!

    ReplyDelete
  10. Åh, vad kul! Jag älskar indisk mat men lagar det sällan själv, det ska helt klart bli ändring på det nu i vår!

    ReplyDelete
  11. Din Pav Bhaji ser jättegod ut. Jag har faktiskt aldrig gjort eller ätit Pav Bhaji men ska definitivt försöka göra det någon gång.

    ReplyDelete
  12. Oj så smarrigt det ser ut! Är så glad att de ska öppna en indisk restaurang i Ronneby, 20 min bort, nu i vår! Där kommer vi hänga en del haha.
    Ja det blir absolut mer verkligt när man får upp möbler och annat, skönt att ha de stora sakerna färdiga!
    Tack snälla, hoppas ni med haft en solig och skön helg! Kram

    ReplyDelete
  13. Ser gott ut! Och kul med lite bakgrundsfakta!

    ReplyDelete
  14. Hej Amy! Jag gjorde ditt recept och det var otroligt gott! Till och med min kött-älskande fästman tyckte att det var jättegott. Jag stekte tortillias till. Jag gjorde utan lök och vitlök och tog extra hing. Det blev mat till 16 personer! Tack så mycket för det bra receptet, kommer göra det igen så fort jag har ätit upp :)

    Kram

    Ylva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kul att du har lagat rätten Ylva och att ni uppskattade det, härligt!

      Delete
  15. Hej vet du någon affär i Stockholm som säljer pav bhaji masala?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, ingen affär i Stockholm som jag vet om, men det finns på diverse nätbutiker. Ex här: http://www.indiskkryddor.se/product_info.php?cPath=1&products_id=139&osCsid=pme3b84ob12v6j3m381f57j624

      Har du vägarna förbi Göteborg kan jag rekommendera Indian Food House som har en hel del indiska kryddor och annat smått och gott.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...