Friday, February 17, 2012

Fyllda quornfiléer á la Jamie Oliver

Som jag har letat efter det här receptet må ni tro! Såg det i höstas på Jamie Olivers "Middag på 30 minuter" (Jamie Oliver 30-minute meals) på tv:n.

Om jag har funnit receptet? Nej, men jag var klok nog att skriva ner ingredienserna till denna rätt snabbt som attan i iPhonen! Tur säger jag för o'boy, vad gott det smakade!

I originalreceptet använde Jamie kycklingfiléer som han fyllde och jag tog quornfiléer. Det blev så himla god smak på quornfilén (som annars kan vara svår att få smak på). Fyllningen påminner lite om gremolata med vitlök, bladpersilja, citronskal mm. Ska ni testa något vegetariskt så testa gärna detta receptet!

fyllda quornfiléer

fyllda quornfiléer

Fyllda quornfiléer (4-6 st)
4-6 quornfiléer
6-8 soltorkade tomater, strimlade
1 vitlöksklyfta, pressad
1 citron, rivet skal av
ca 100-150 g fetaost
5-6 bladpersiljakvistar
1/2 kruka färsk basilika
salt och svartpeppar, smaka av med

Gör så här:
Värm ugnen på 200-210 grader. Blanda ihop ovan ingredienser till en röra.

Stek filéerna så de får en stekyta, ca 3-4 min på varje sida (de blir klara sedan i ugnen). Låt de svalna en stund och skär sedan ett vertikalt snitt.

Fyll filéerna med röran och låt de bli klara i ugnen ca 15-20 min. (Används andra filéer kan det behövas längre tid i ugnen. Quorn blir klart relativt snabbt.)

Tillbehör till quornfiléerna blev en potatissallad med dijonsenapsdressing som passade mycket bra till.

potatissallad

Potatissallad
7-8 potatisar, kokta
70g rucola
1 röd paprika, skär i bitar
1 röd lök, skär i tunna skivor

Koka upp potatis och låt kallna. Dela potatisen i önskvärda bitar.
Blanda i paprika, rucola och lök. Tillsätt dressingen.

Dijonsenapsdressing:
1 msk dijonsenap
0,5 msk socker
matolja
vatten
salt och peppar

Tillsätt lite matolja i taget i senapen och rör till önskad tjocklek. Lägg i socker och krydda med salt och peppar. Vill du ha dressingen tunnare så spä ut med lite vatten.

Njut av den härligt smakrika rätten!

17 comments:

  1. amen gu va gott de låter och ser ju riktigt smarrigt ut,dessa skulle ja allt vilja smaka

    ReplyDelete
  2. Så gott och potatissalladen får oss verkligen att drömma om sommaren...
    Och vilka fina chokladskålar du gjort i det tidigare inlägget, en sån kul idé!

    Ha nu en riktigt härlig helg på dej!

    ReplyDelete
  3. Mums, så gott det ser ut! Härliga smaker! Kram

    ReplyDelete
  4. Smulan, det var riktigt gott!

    Ja drömma om sommaren det får vi göra Mårtenssons, nu när snön ligger som på högar utanför huset :)

    Hovkonditorn, underbara smaker!

    ReplyDelete
  5. Åh vilken smarrig potatissallad och fyllningen såg riktigt god ut till qournfiléerna! Nästan så jag bjuder in mig på middag snart ;)
    Ja det blir nog en fin helg, hoppas du med får en fin helg! Kram

    ReplyDelete
  6. Att fylla quornfiléer brukar vara en bra idé, för som du säger kan de vara lite svåra att få smak på. Nu fick man allt lite sommar/vår-vibbar, det tackar jag för!

    ReplyDelete
  7. sv: tack detsamma! :) du frågade om inställningarna på bloggen, har inte ändrat något så jag vet faktiskt inte vad det kan bero på? :/

    ReplyDelete
  8. sv: du är välkommen att våldgästa anytime! Det är så jäkla roligt på de här bloggträffarna och vi pratade faktiskt om dig och dina fantastiska indiska recept :D

    ReplyDelete
  9. Elenore, du är så välkommen så!
    Precis Kim!
    Konstigt Karin med inställningarna :(
    Kul att ni pratade om mig :)

    ReplyDelete
  10. Oj så gott det ser ut. Tycker som dig att det kan vara svårt att få någon vettig smak på de där fileerna men det där ser ju både supergott och festligt ut. måste testa!

    ReplyDelete
  11. Jösses, vad gott det här låter! Jag är - trots att jag sällan äter kött - dålig på att äta quorn. Ska bli ändring på det!

    Och vad fin blogg du har! Du fick massor av beröm på vår matbloggsträff kan jag lova :=) Du kan vara stolt!

    ReplyDelete
  12. Det tycker jag Maria, för gott det är det!

    Charlotta, testa det är jättegott! Åhh tack fina du!

    ReplyDelete
  13. Provande göra det för ett par timmar sedan mycket gott! Lade dock till lite harrisa i smeten samt hade klyftpotatis i stället för att kunna hinna i tid =)

    M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kul att du gillade det! Precis sådan här fred-back jag vill ha från er läsare, kan tänka mig att harissa blev gott i. Tack för att du kommenterade, roligt när jag kan inspirera till matlagandet :)

      Delete
  14. Det vart jättegott tack för receptet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så roligt att du tyckte om det. Måste göra snart igen här hemma! :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...