Tuesday, February 7, 2012

Semla med hjärtformat lock och rose essence

Nu tror ni nog att jag har blivit tokig ;)

Jag var tvungen att testa detta i helgen som gick, please don't blame me... Bakgrunden är som sådan att jag älskar rose suryp (finns i England att köpa). När jag var yngre blandade jag jämt ut det med mjölk, så himla gott det var!

Rose suryp hade jag ingen hemma men hade fått en liten flaska med koncentrerad rose essence.... och jag testade att blanda en droppe med grädden till min semla! Here it is... och smaken? Jodå, jag tyckte den var god... en semla går bra att äta och sen är det bra med det. Den traditionella semlan vinner i längden (som vanligt) :)

Undrar ni över käre maken? Nejdå, han fick en vanlig hederlig semla som hade hjärtformat lock och det tackade han så hemskt mycket för.

Här har vi boven i dramat!

Receptet på kalljästa semlor hittar du här. Otroligt goda semmelbullar så testa degen om ni är sugna på att baka semlor! De som blev över fryste jag in och i helgen togs några ut för att tinas långsamt. De var jättegoda även om de varit frysta (fast färskast är godast så är det bara).
Hjärtformat lock på semlan är ett hett tips till alla hjärtans dag! :)

13 comments:

  1. Vilken fin kärlekssemla! Tänk om man skulle få en sån att vakna upp till på alla hjärtans dag. ;)

    ReplyDelete
  2. Mums lovesemla : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  3. Så fint med hjärtat, undrar om något kondis kan snappa upp det som en bra idé till alla hjärtan?

    ReplyDelete
  4. Underbart Ann-Louise!
    Sofia, lovesemla it is!
    Tack Mårtenssons, kondis det vore nåt :)

    ReplyDelete
  5. Intressant med rosessens i semlan. Vilken fin semla!!

    ReplyDelete
  6. Åhh rose essens låter ju såå gott =) Var har du köpt den?
    Kramkram

    ReplyDelete
  7. super fina blev dina semlor,och hjärtan på toppen är ju så sött.i utländska bakelser används mycket ros syrup liknande.

    ReplyDelete
  8. vilken fin semla med rose essens
    smakar nog jätte god
    kram mamma

    ReplyDelete
  9. Vilka söta semlor :) Passande till alla hjärtans dag!

    ReplyDelete
  10. Tack alla för era fina kommentarer!

    Ja, det var gott med rose essence :) Min är inköpt i England, vet inte om man kan köpa den i utländska livsmedelsbutiker här i Sverige.

    ReplyDelete
  11. Har inte beslutat mig än om jag ska baka semlor eller inte i år. Får väl se. Kan ju passa bra till den 14e! Tack för ditt svar på mailen förresten!!
    /Emma

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...