Thursday, December 29, 2011

Nimz sallad eller helt enkelt nyttig matvetesallad

Så här i mellandagarna är det gott att äta lite "nyttigt" när man under juldagarna har ätit så mycket julgodis och andra onyttigheter! Tipset på den här salladen kommer från min lillasyster som har studerat och precis börjat arbeta som ingenjör i Göteborg.

Mellan jobb, träning och andra aktiviteter som ungdomar håller på med (visst låter jag väldigt gammal helt plötsligt? ;) så hinns det inte med några avancerade recept. Då passar denna sallad bra. Även om matveten ska koka en stund så sköter den sig själv på plattan, himla smidigt!



Matvete är vete, där man tagit bort endast en liten del av det yttre skalet, men lämnat grodden kvar. Större delarna av vitaminerna och mineralerna kommer från den bevarade vetegrodden. Matvete innehåller lite fett och mycket lite är mättat fett.

Kan användas i stället för ris, potatis och pasta. Matvete är ett mättande och nyttigt alternativ till snabba kolhydrater och innehåller nästan dubbelt så mycket protein (ca 13 %) jämfört med vanligt ris.

Det är en bra källa till flera mineraler som järn, zink, fosfor, kalcium, magnesium och kalium. När det kommer till vitaminer är det framför allt B-vitaminer som det finns rikligt av.

Nyttig matvetesallad
(ca 3 personer)
3 dl matvete
1 grönsaksbuljongtärning
1 avokado
1 tomat eller 7-8 cocktailtomater
1 bit gurka, ca 7-8 cm
1 liten röd lök (eller 1/2 stor)
ev 100-150 g fetaost (jag tog ingen eftersom den var slut hemma!)
Bladpersilja, några stjälkar
1/2 Lime/Citron
1-2 tsk Grönsakskrydda/Piffi Allkrydda/Örtsalt/Italiensk salladskrydda
1-2 krm nymalen svartpeppar

Gör så här
Koka upp 7-8 dl vatten, lägg i buljongtärningen och matveten. Sänk plattan och koka på låg värme i ca 1 timma. Låt matveten kallna.

Hacka avokado, tomat, gurka, röd lök och fetaosten i små bitar och blanda med matveten.
Riv bladpersiljan med fingrarna och lägg i. Pressa över lime- eller citronsaft och krydda.

Bon appétit!

13 comments:

  1. Ser superduper smarrigt ut!! Jag gillar dina recept. Du är duktig du ;-)
    Kramkram

    ReplyDelete
  2. Ser så gott ut och hälsosamt! Kram

    ReplyDelete
  3. Tack Vardaxlyx, kram!
    Hovkonditorn, nyttigt it is kram! ;)

    ReplyDelete
  4. a själv måste jag börja och bli mer hälsosam.gått upp ett antal kilo då de har bakats och ätit mer än ja borde.så detta måste börja ja äta mer av,sallad är gott som tur va

    ReplyDelete
  5. Du är inte ensam Smulan! ;) Blir så här när det är juletider :)

    ReplyDelete
  6. Så där ja, du har ju fått till det, fint!
    Vi hade också matvete i salladen idag, mättar bra, perfekt alternativ till potatisen och efter att ha läst hos dej så är det ju nyttigheter till max:)

    ReplyDelete
  7. Hej IGEN!! Jag ville bara informera dig om att du är en av 2 dagens bloggar hos mig! Jag behöver ju inte förklara mer utan jag gillar dig och vill att mina läsare ska ta del av din blogg och dess goda recept!
    Massa fredagskärlek till dig!
    Kram

    ReplyDelete
  8. Gott och nyttigt = perfekt!! Mums vad gott det låter :)

    ReplyDelete
  9. Vad gott det ser ut på bilden! Ser att du gjorde egen twist på salladen, kul! Hoppas det smakade lika gott som det ser ut :-)

    ReplyDelete
  10. Absolut Mårtenssons, nyttigt till max! :)

    Åhh tack Vardaxlyx, så snällt av dig kramkram!

    Tack Johanna!

    Japp sis en liten egen twist måste det ju få bli! ;) Smakade mumma!

    ReplyDelete
  11. Åh, jag älskar matvete och använder det ofta! Det här låter både fräscht och underbart gott, det gillar jag :)

    ReplyDelete
  12. Matvete är en favorit och är så gott i sallad

    ReplyDelete
  13. Gud vilken härlig bild.. ser supergott ut

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...