Sunday, December 25, 2011

Saffranstårta med mandelbotten

Saffranstårta med kanel- och mandelbotten är en fryst tårta med riktigt juliga smaker av saffran, kanel och kardemumma.

Denna gjorde jag till dessert igår på självaste julafton! Om ni inte har någon dessert planerad till nyårsafton så tycker jag att denna tårta även passar till detta tillfället.

Nu undrar ni säkert åt de inte ris á la malta? Jodå, i vår familj äter vi inte bara jullunch utan hinner med två efterrätter + julegröt och allt detta inom loppet av 7-8 timmar! Det kallar vi för en riktig julmatsmaraton ;)


Om tomten kom till oss? Jodå, barnens ögon var stooora som tefat och härligt tindrande när de såg tomten och fick alla sina julklappar! En och annan kram fick tomten även om yngste sonen till en början var skeptisk och höll lite avstånd! ;)

Saffranstårta (1 tårta ca 10-12 bitar)

Mandelbotten:
150 g sötmandel
1,5 dl florsocker
2 tsk mald kanel
3 st äggvitor

Saffransparfait:
0,5 pkt saffran (1/2 krm)
3 dl vispgrädde
3 st äggulor
1,5 dl florsocker
0,5 tsk stött kardemumma

Garnering:
Lätt tinade hallon

Gör så här
:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda finstött saffran och grädde.
3. Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
4. Smörj formen.
5. Finhacka mandeln med socker och kanel i matberedare eller mal den i mandelkvarn och blanda med socker och kanel.
6. Vispa äggvitorna till fast skum och vänd ner mandelsockret.
7. Bred ut smeten i formen.
8. Grädda på andra falsen nerifrån ca 25 minuter.
9. Vispa äggulor och florsocker pösigt.
10. Tillsätt kardemumman.
11. Vispa saffransgrädden och vänd ner i äggsmeten.
12. Bred ut smeten jämnt på den kalla mandelbottnen.
13. Täck med plastfolie och ställ in i frysen minst 3 timmar.
14. Har den stått länge i frysen bör den tempereras en stund före servering. Garnera med lätt tinade hallon.

Receptet kommer från boken Lättlagad julmat och julgodis av Maud Onnermark.

20 comments:

  1. jag vill smaka på denna tårta när jag kommer på besök :)

    ReplyDelete
  2. Absolut Bhavna, it's a deal! :) Show Ticu mami and mama the pics!

    ReplyDelete
  3. Vilken härligt färgglad tårta! Hoppas du har en fin julhelg!

    ReplyDelete
  4. Tack Hovkonditorn! Kram

    Tack Sabina :)

    Hanna, tack detsamma önskar jag dig och de dina!

    ReplyDelete
  5. Åh vad du är duktig och bakar på :-) Känns som jag inte hinner någonting... Men de här browniesarna ska jag försöka hinna testa!!

    ReplyDelete
  6. Den här tårtan ser farligt god ut =)
    Kram

    ReplyDelete
  7. Du är verkligen sååå fin, vad glad jag är att du börjat blogga, med alla dina underbara recept! Och din fina julhälsning - vad glad jag blev! Jag vet att jag är lite sent ute, men jag hoppas ändå att du haft en God jul! Bilden på dina barn och tomten är ju hur söt som helst!

    I vår familj äter vi aldrig ris a la malta, helt ärligt tror jag att jag ätit det typ två gånger i hela mitt liv, så jag hoppar lugnt över den för den här fantastiska skapelsen! Kardemumma, kanel, saffran... Jag är såld redan innan själva receptet kommer ;)

    ReplyDelete
  8. Den såg smarrigt god ut....tårtan alltså hihi! tomten såg snygg ut men tårtan såg smarrig ut hihi!
    Kramkram

    ReplyDelete
  9. åh vad gott det ser ut,ser så där lyxigt ut
    och med hallon på toppen kan de ju inte gå fel
    mums mums

    ReplyDelete
  10. WOW, låter som ett riktigt maraton o mat verkligen:) Tårtan låter som den är riktigt god, saffran är en klar favoritsmaksättning i vårt kök.

    God fortsättning önskar vi dej!

    ReplyDelete
  11. Maria, du är väl duktig om någon? Du bakar tårtor och står i långt in på småtimmarna. Jag imponeras!

    Tack Nellie! Kram :)

    Alexandra tack vännen! Ris á la malta äter vi på julafton! ;)

    Vardaxlyx, är du säker på att det är tårtan som är smarrig så det inte är tomten? ;)

    Smulan, tacktack!

    Mårtenssons, jadå det är ett riktigt maraton!

    ReplyDelete
  12. vilken saffrans tårta är det
    den smakar nog lika god som ser ut
    duktig av deg
    kram

    ReplyDelete
  13. Tack snälla mamma, den smakade så gott kram!

    ReplyDelete
  14. Ojoj vad gott det lät! Kakan ser verkligen riktigt härlig ut :)

    ReplyDelete
  15. Hej Amy, vilken fin blog du har. Verkligen proffsiga tårtor! Själva har jag precis börjat blogga om att baka och laga Glutenfritt. Så det ska bli kul att prova din safffranstårta. Den ser väldigt god ut!

    Anna

    ReplyDelete
  16. Den ser riktigt smarrig ut!! Kan tänka mig att hallon passar bra till saffran.

    ReplyDelete
  17. den ser riktigt go ut! hur är smakerna tillsamans ? fyller år om 2 dagar den ser lite spennade ut !! om det går bra tar jag gärna receptet till den dagen

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...