Wednesday, December 28, 2011

Potatissallad med rucola

Visst är potatissallad så himla gott? Att det kan varieras i all oändlighet är bara ett plus i kanten! :) På sommaren blir det godast med färskpotatis men nu när det inte går att få tag på det tycker jag delikatesspotatis eller mandelpotatis passar finfint.

Kombinationen av soltorkad tomat, parmesan och valnötter gör denna potatissallad till en given succé, lita på mig! ;)

Potatissalladen passar jättebra ihop med gårdagens kallmarinerade quornfilé och kan förberedas en dag innan (steg 1 och 2) men tänk då på att steg 3 och 4 görs någon timma innan servering (se nedan).

Undrar ni om jag har stavat fel i rubriken? Ruccola eller rucola? Jag har kollat upp det och enligt språkrådet så heter det rucola (även om ruccola används ofta) eller varför inte använda det svenska namnet för denna växt som heter senapskål.

Potatissallad med ruccola (ca 6-8 personer)
1,5 kg kokt, kall potatis
ca 20 rucolablad
5 soltorkade tomater i olja
1 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
1 tsk dijonsenap (Jag tog i lite mera för mer smak!)
3 krm nymald svartpeppar
1 tsk salt
20 valnötskärnor
50 g färsk parmesanost

1. Skär potatisen i bitar och lägg i en skål. Klipp de soltorkade tomaterna i strimlor och vänd ner dem.

2. Blanda olivolja, balsamvinäger, dijonsenap, svartpeppar och salt i en skål och häll över potatissalladen.

3. Blanda med ruccola.

4. Grovhacka valnötskärnorna och blanda ner dem. Skär tunna skivor parmesanost, t ex med en potatisskalare och tillsätt dem.

OBS! Om du förbereder potatissalladen dagen innan så vänta med steg 3 och 4 till ca 1 timme innan servering!

Fler potatissallader finner du här på bloggen!

10 comments:

  1. Ja, den verkar verkligen god! I dag till lunch ska jag göra folieknytena. Tog inga bilder förra gången, så för din skull gör jag om det! Ja, för min skull också, så fasligt gott som det var. ;o)

    Kram Malin

    ReplyDelete
  2. Ser fram emot folieknytena, både recept och bild Malin, kram!

    ReplyDelete
  3. Åh så gott, man längtar ju ännu mer till sommaren nu...

    Ang. kokboken som vi skrev om så finns det ett ganska stort kapitel med Vegetariska rätter. Vi har spanat in en soppa som låter så in i bänken god, så den lär nog dyka upp i köket i framtiden:) Det finns även många recept på hur man bakar i grytan...

    Så önskar vi dej en riktigt god fortsättning.
    Kram

    ReplyDelete
  4. Mårtenssons, himla bra med en vegetarisk del. Ser fram emot era recept från boken, kram!

    ReplyDelete
  5. Åh vad gott det ser ut!!! Längtar till sommaren när jag ser potatissallad :D
    Hoppas du haft en underbar jul och God fortsättning till dig! Tack för alla fina kommentarer du ger hos mig!!! Kram!

    ReplyDelete
  6. Gottigott! Jag svarade om den egenlagrade osten inne hos mig! Ha en fin kväll!

    ReplyDelete
  7. Va gott det ser ut!! Sommartid och varma vindar känns i håret hihi!
    Kramkram

    ReplyDelete
  8. Tack Caroline :) Julen har varit fantastisk och klart jag kommenterar hos dig, kram!
    Frostrosor, då ska jag kika in!
    Vardagslyx, ja sommar :) Kram!

    ReplyDelete
  9. Känns som att våren är här och man börjar smått börja med sallader för att komma i form till the beach,helt otroligt och så blommar det här.a de är nog dags och ta fram vårkläderna,och då kan man lika bra äta nyttigt nu när de nya året börjar snart.
    Hoppas du får en god fortsättning och ett Gott Nytt År

    ReplyDelete
  10. Jag litar absolut på dig. Salladen måste va jättegod. Måste jag prova. God fortsättning. :-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...