Wednesday, December 7, 2011

Intervjuad av Nöjesgalaxen


Då har man blivit intervjuad av nöjesgalaxens blogg Fika med Eleonore! :)

Eftersom länkningen inte fungerar så kommer hela intervjun här nedan:

Vem är tjejen som döljer sig bakom Amy’s piece of cake?
Jag heter Amy och är 37 år. Familjen består av maken Mathias och två söner på 4,5 år och snart 2 år.
Kommer ursprungligen från Indien men har bott i Sverige i många år (i januari 2012 är det 35 års-jubileum!)

Har absolut ingen som helst utbildning inom bakområdet utan är teoretiker och akademiker ända ut i fingerspetsarna (har bl a arbetat som IT-konsult, VD-assistent mm). Därför tycker jag att det är så kul att på fritiden få vara kreativ och få utlopp för det icke akademiska och praktiska!

Namnet Amy’s piece of cake härrör egentligen från två saker. Eftersom jag älskar att baka tårtor så var det naturligt med namnet. Sedan vet ni väl att på engelska betyder a piece of cake, lätt som en plätt? ;)

Bloggen är dock inte en ren bakblogg utan jag försöker även emellanåt lägga upp matrecept på den. Ombyte förnöjer heter det ju, såväl även hos Amy’s piece of cake.

Ditt första bakminne?
Min mamma bakandes chapati som alla indiska mammor gör varje dag! (Chapati är ett indiskt bröd som äts till shaak, indisk gryta.)
Jag kavlade mina chapatis som liten, men de blev aldrig så tunna, runda och fina som mammas minsann!

Om du var en tårta, vilken?
Schwarzwaldtårta! Älskar blandningen av choklad, grädde och nötmaräng yum!

Viket är ditt bästa baktips?
Svår fråga, finns så många tips och tricks tycker jag men här kommer några:
Få en god överblick över allt som ska göras inför bak- och matlagandet såsom receptläsning, inköp av ingredienser, själva utförandet osv. Ta god tid på dig så får du ett bra slutresultat!
Skulle det mot förmodan inte bli så bra resultat så ge inte upp, alla misslyckas och det är bara att testa igen! :)

Engagera gärna hela familjen. Hos oss är samtliga familjemedlemmar involverade i bakäventyret. Allt från makens hjälpande hand vid modellering till barnens vispande (nåväl det blir mest visp- och slickepottslickning men ändå!) ;)

Vem inspirerar dig mest?
När jag var yngre var det självklart mamma som bakade mycket i hemmet.
På senare år bakar jag mycket från Leila Lindholm men även andra inspirerar mig, såväl kändisar (Nigella, Jamie Oliver, Per Morberg, Tina Nordström, Pernilla Wahlgren) som bak- och matbloggare här på Internet. Jag följer även en hel del bak- och matprogram på tv samt läser många olika tidskrifter, böcker etc inom området.

Vad bakar du helst?
Jag älskar att baka tårtor!
Intresset föddes när äldste sonen nu i somras fyllde 4 år. ”Mamma du bara måste baka en Blixten Mcqueen tårta till mitt kalas!” Sagt och gjort så testade jag göra en sådan tårta i sugarpaste/marsipan och sedan var jag fast. Senast gjorde jag en fräck tutt-tårta som var en rolig grej och blev mycket uppskattad! :)
Även om jag inte är så duktig på att baka tårtor vill jag gärna utvecklas och lära mig mer om själva tårtkonsten.

11 comments:

  1. Konstigt för det fungerar hos mig. Har du en webbläsare som kan ta åäö? Finns på: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/

    ReplyDelete
  2. länken funkade inte för mig heller....

    ReplyDelete
  3. Nu har jag kopierat hela texten och lagt den i bloggen så alla kan läsa den!

    ReplyDelete
  4. Det var mycket intressant att läsa! Kram

    ReplyDelete
  5. Kul och kram Hovkonditorn!
    Härligt Vardaxlyx! :)
    Jätteroligt! :)

    ReplyDelete
  6. Ååh vad kul att få reda på lite mer om dig! Jag är ju här och hälsar på snudd på varje dag, så nu känner jag mig nästan som en i familjen ;) Jag älskar också schwarzwaldtårta, det är verkligen en favorit, Leila är toppen (kanske inte så förvånande att jag tycker det)! Tack för spännande läsning!

    ReplyDelete
  7. Vad roligt att få veta lite mer om dig! Kram

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...