Wednesday, December 21, 2011

Festlig tryffel

Året sista julgodis jag lägger upp, lovar! :) Dessa tryfflar går under namnet festlig tryffel men jag kallar dem helt enkelt för turkisk peppartryffel! För er som gillar choklad och lakrits i kombination är det här rena himmelriket ;)


Festlig tryffel (ca 20 små tryfflar)
200g mörk choklad, 70% (jag tog Fazers Ögon Premium)
1 dl vispgrädde
0,5 dl krossad Tyrkisk Peber (tyrkisk peppar)
flingsalt av god kvalitet

Gör så här
Hacka chokladen och lägg den i en bunke, koka upp grädden och slå den över chokladen. Rör tills allt smält och blandat sig väl.

När tryffelmassan svalnat något blanda i Tyrkisk Peber och slå upp i en form klädd med plastfilm. (Jag använde Tupperware iskubsform!) Låt tryffeln stelna i kyl över natten och skär den sedan i små fyrkantiga bitar.

Dekorera varje tryffelbit med en saltkristall vid servering.

7 comments:

  1. Mmm... Dessa måste vara underbart goda. Smakkombinationen är oslagbar.

    ReplyDelete
  2. Hihi jag ÄLSKAR lakrits! Jag gjorde fudge med laritskross på och dem blev gudomliga..om man gillar lakrits! Kramkram

    ReplyDelete
  3. Tjusiga! Och lakrits och choklad och salt ÄR en underbar kombo.

    Hela matbloggosfären dignar verkligen av godisrecept - men inte mig emot, man kan bara borde sprida ut det över året lite mer? :)

    ReplyDelete
  4. De här låter så gott, vill ha :) Kram

    ReplyDelete
  5. Tack alla! Smakkombon är riktigt god tycker vi :)

    Kim, ja du har så rätt... varför delar vi inte upp det på resten av året egentligen?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...