Thursday, December 22, 2011

Knäckbrownies

Igår lovade jag att det var sista julgodiset för året som publicerades. Men brownies räknas väl mer som kaka, eller? Nåja, lite godis innehåller denna smarriga kreation nämligen i form utav knäck! Jag valde att lägga i min ingefärskaramell med mandel jag gjorde då den smakade precis som knäck.

Mia Öhrn säger så här: "När fotografen Ulrika Pousette smakade på de här browniesarna under plåtningen av boken blev hon först helt förstummad. Till slut fick hon fram 'Det här måste ju bara vara DET godaste!' Jag kan inte annat än instämma."

Nu tar jag lite välbehövlig bloggvila och njuter av julen med familj och vänner! Önskar er, alla mina underbara läsare, en riktigt skön och avkopplande julledighet. God Jul! Kram :)


Knäckbrownies (ger 12 stora bitar)
250 g mörk choklad, gärna 70% kakao
250 g rumsvarmt smör
2 dl råsocker
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
Cirka 15 knäck, grovt hackade

Gör så här:
1. Klä en ugnsform, ca 20x26 cm, med bakplåtspapper.

2. Smält 200 g av chokladen försiktigt över vattenbad eller i mikron och låt den svalna lite. Hacka resten av chokladen grovt.

3. Vispa smöret och råsockret mjukt och fluffigt med elvisp.

4. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan och vispa ordentligt mellan varje tillsatt ägg. Rör ner den smälta chokladen i smeten.

5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Rör försiktigt ihop till en smet och vänd sist ner den hackade chokladen och knäcken.

6. Häll smeten i formen och släta ut den. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 minuter. Prova gärna med en sticka, smeten ska ha stannat och inte kännas rinnig, men kakan ska inte heller vara helt torr.

7. Låt kakan svalna och skär den sedan i bitar.

Receptet kommer från boken Julens godsaker av Mia Öhrn.
Dessa knäckbrownies är även mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat extra allt. Knäck och choklad i sådan härlig smak mmm dessa har verkligen extra allt enligt mig!


18 comments:

  1. Det låter underbart gott, och ser ännu smaskigare ut :) Önskar dig en riktigt mysig jul och ledighet, Amy!

    ReplyDelete
  2. Absolut, kakor och godis är en stor skillnad på.

    Hoppas du får en finfin julhelg och att du får njuta riktigt mycket med familjen,
    kram!

    ReplyDelete
  3. Ja, men de där måste ju verkligen vara supergoda! Och brownies kan man alltid hitta på en orsak att baka. ;) En riktigt god jul till dig också!

    ReplyDelete
  4. Näe, det stämmer Amy. Mairo har bara formarna i butiken, i deras webshop finns endast texiler.
    På nätet finns formarna bla hos, Fröken Fräken, Nordljus samt Bagaren & Kocken.

    ReplyDelete
  5. Ooolala! Vilken lyxbrownie och jag gillar den svenska touchen med knäck.

    Ha en skön jul med en massa gott!

    ReplyDelete
  6. GOD JUL önskar jag dig! Vad jag kan se så blir det en alldeles förträffligt god jul, om ni ska äta alla dina godsaker.

    ReplyDelete
  7. ÅH så mumsigt! Kul att ha knäck i brownies :D
    Önskar dig en riktigt god jul vännen! Kram

    ReplyDelete
  8. Livsfarligt gott! Hoppas du får en riktigt skön jul!

    ReplyDelete
  9. En riktigt god jul önskar jag dig!
    Kram

    ReplyDelete
  10. Va gott det ser ut =) samtidigt vill jag önska dig en trevlig Jul!
    Kramkram

    ReplyDelete
  11. "Shubh Naya Baras!" :)
    Vi ses ikväll.. God Jul och ett gottigott gott nytt år!

    ReplyDelete
  12. När jag var inne hos Cupcakefluffan så klickade jag mig vidare till fikamera.se och de hade de billigaste Rice-formarna tror jag. Även annat fint...
    Ha en riktigt god jul!

    ReplyDelete
  13. God Jul, hoppas du får en fin helg!

    ReplyDelete
  14. Knäck är ju väldigt gott och brownies är väldigt gott, kbäckbrownies borde vara himelskt! :)

    ReplyDelete
  15. Tack alla fina för kommenterarerna! Hoppas att ni har haft en underbar jul :) Kram!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...