Thursday, December 1, 2011

Hemmagjord müsli

En god start på dagen är viktigt såväl på vardagar som helger. Vad brukar ni äta till frukost? Hos oss går det mesta hem: smörgåsar, scones, flingor, havrepuffar eller müsli/granola. Naturligtvis inte vilken granola som helst då utan hemmagjord sådan.

När man hör ordet hemmagjord så tänker folk ofta att det är jobbigt eller avancerat. Sanningen är att det är busenkelt att göra. Ta det du har hemma, blanda ihop vatten med honung eller agavesirap, skjuts in i ugnen och vips så har du din egna smarriga granolablandning! Snabbt, smidigt men framförallt mycket mycket gott.


Hemmagjord müsli/granola
1 dl dinkelflingor
1 dl Saltå 4-kornskross
1 dl fiberhavregryn
1 dl vetegroddar
1 dl vetekross
1 dl krossade linfrön
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokos

Nedan ingredienser hackas i valfri storlek och blandas med ovan:
1 dl mandlar
1 dl cashewnötter
1 dl valnötter (eller andra nötter du tycker om ex hasselnötter)

OBS! Samtliga mått ovan är relativa. Man kan ta mer/mindre av vissa ingredienser efter tycke och smak.

Det behövs även:
ca 1,5 msk honung/agavesirap
2,5-3 msk vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop grynen/nötterna och lägg i en ugnsform.
Blanda honung/agave sirap och vatten. Värm i mikrovågsugn i ca 15 sekunder (tills honung/sirap smält ihop med vattnet).

Rör om och häll vattnet över müsliblandningen. Blanda runt och skjuts in i ugnen i ca 20-25 min. Rör om då och då. Granolan är klar när den är helt torr och färgen har blivit mörkare på grynen och nötterna. Låt svalna helt och förvara sedan i en burk med tätslutande lock.

Tips! Vill du ha torkad frukt i blandar du i den sist.

Servera med en god yoghurt/fil till och njut!

10 comments:

  1. Jag brukar göra egen musli oxå. Min man älskar musli nämligen =)
    Kramkram

    ReplyDelete
  2. Jag brukar göra en stor laddning musli som jag äter tills tänderna knappt orkar tugga mer, det är så gott. Sedan tröttnar jag en stund innan det är dags för nästa sats!

    Jag brukar dofta kanel över min vanliga fil om jag vill ha kanelsmak på filen :-)

    ReplyDelete
  3. egen musli smakar bra
    man blandar hur man vill
    din musli smakar nog jätte god.

    ReplyDelete
  4. Vardaxlyx va bra, det gör min make med! :)
    Moma, låter gott med kanelsmak på filen :)
    Tack söta mamma! :)

    ReplyDelete
  5. Min sambo också, men jag är snål ;o) Den ser smarrig ut!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  6. Undrar när vi ska få till tid så vi också kan prova göra egen müssli, det verkar så gott och bra att slänga i det man själv gillar bäst!

    ReplyDelete
  7. Åh, hemgjord müsli! Åh, fil med pepparkakssmak <3 Himla gott det där :D Här i mitt näste blir det i 99 procent av fallen gröt, men jag kan tänka mig att diskutera det om jag for din hemgjorda müsli på filen! Ja, eller så kan jag ju fixa en själv... Kanske... ;)

    ReplyDelete
  8. Nu har jag mailat dig frågorna, hoppas de kom fram ordentligt! :)

    ReplyDelete
  9. Om man en gång har gjort hemmagjord musli är det svårt att äta köpe-musli tycker jag!
    Pepparkaksfilmjök??! YUM!

    ReplyDelete
  10. Tack Malin! Snål, det heter väl ekonomisk? ;)
    Mårtenssons, så lång tid tar det inte... börjar ni göra en gång så vill ni inte vara utan sen!
    Alexandra, maken är mycket för gröt... jag är inte så mkt för det! ;) Klart du ska göra musli!
    Eleonore, de kom fram!
    Kim, pepparkaksfilmjölk är yum yum! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...