Sunday, December 18, 2011

Juliga Cake Pops

Minns ni att jag skrev om mina barns tindrande ögon när jag gjorde Dumle Cake Pops för första gången? Äldste sonen har sedan dess tjatat om dessa "godispinnar" som lördagsgodis.

Jag fick saffranskaka över och idén föddes genast till att göra just juliga cake pops som lördagsgodis till barnen. Saffranskakan blandade jag även den här gången med Dumle. Varför ändra på ett vinnande koncept? ;)

Hade även lite vanlig ljus tårtbotten över så då testade jag en variant med Dumle och lite pepparkakskrydda i. Dessa blev också smarriga!

Tips! Använd gärna säsongens smak på Dumle som i år är just gingerbread! I så fall använd ingen pepparkakskrydda.


Barnen stansade ut små hjärtan i sugarpaste :)
Äldste sonens favoritfärg är lila så det blev lila och vinröda hjärtan.

Juliga cake pops (ca 10 st)
300g mjuk kaka (tårtbotten, muffins eller dylikt)
ca 10-12 Dumlekolor
100g choklad (ljus, mörk, vit) Jag använde mörk choklad 70%
1/2 tsk pepparkakskrydda (valfritt)
Pinnar i form utav grillpinnar, sugrör eller äkta klubbpinnar
Dekoration: färgglatt strössel, hackade nötter, kokos etc. bara fantasin sätter gränsen.

Gör så här

Smält Dumlekolorna i microvågsugnen/över vattenbad och blanda ihop med den mjuka kakan. (Testa dig fram gällande mängden, men konsistensen ska vara att det går att rulla till bollar.)

Sätt en pinne i varsin boll.

Låt bollarna stelna i kylskåpet 1-2 timmar (har du bråttom i frysen ca 20 min).

Smält chokladen över vattenbad och doppa bollarna.

Låt chokladen stelna något och dekorera med strössel (jag tog strösselfärgkulor och sugarpaste som barnen hade stansat ut i små hjärtan).

Dessa passar jättebra som lördagsgodis, till barnkalaset eller varför inte på dessertbordet till jul!

13 comments:

  1. vilken härlig blogg.. lägger till dig på bloglovin

    ReplyDelete
  2. Vilken bra idé att använda dumle gingerbread så här i jultider, måste bli gott! Och så söta hjärtan :) Kram

    ReplyDelete
  3. Åhh tack Sabina! :)

    Så gott så, Hovkonditorn. Kram och ha en trevlig resa!

    ReplyDelete
  4. Inte bara barn som gillar cake pops, jag vet en viss 28-åring som är väldigt förtjust i dessa...
    Saffranscake pops låter ju bara fantastiskt!

    ReplyDelete
  5. Spännande! Just årets Dumle med pepparkakssmak är lite av en favorit och kul att baka på den.

    ReplyDelete
  6. Here comes sugar, visst är det!

    Tack Nellie! :)

    ReplyDelete
  7. Jätte fina =)
    Jag önskar dig en trevlig måndag!
    Kramkram

    ReplyDelete
  8. ÅH de lät ju riktigt goda! Va roligt att de går hem hos barnen också och vill ha det till lördagsgodis. Det känns ju bättre att ge dom något som man vet vad det innehåller :)
    sv: Ja de mintkladdmuffinsarna är nog det godaste jag bakat :D

    ReplyDelete
  9. Önskar dig detsamma Vardaxlyx, kram!

    Eleonore, ja barnen älskar dom! :)

    ReplyDelete
  10. Låter som en supergod blandning av smaker! Jag gjorde cookies av mina dumlekolor, men de var inte toppen till det, de smälte ut för mycket... Men du, jag måste tacka JÄTTEMYCKET för den fina paketen som låg i postfacket idag, det ska bli SÅ spännande att prova detta "yellow powder" :D Det luktar väldigt speciellt måste jag säga ;) OCh de där pepparkakstryfflarna som jag suktat så över; SÅ SMARRIGA!!! Jag åt upp alla på stört <3

    ReplyDelete
  11. Jag har precis hittat detta med cake pops, eller jag har sett dem ett tag, men inte förens nu som det kopplar. Så föra helgen bakande jag sådana och det gick ju hem i familjen. Jag fundera på att göra sådan till helgen igen. Fast denna gången med smultronsmak. Har ett barnkalas som snart är på g. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...