Saturday, December 17, 2011

Julig fikonmarmelad

Nu har jag bakat två slags vörtbröd, se här och här. Ett "normalt" recept och ett som vi kan kalla lite mer avancerat.

Nu är det dags att tänka på pålägget, nämligen julig fikonmarmelad! Detta recept är riktigt snabbt och enkelt samtidigt som kanelen gör att det blir en härligt julig smak på den. Kan tänka mig att utan kanel blir den också god (om man nu inte vill ha julig smak på marmeladen).


Julig fikonmarmelad
250 g torkade fikon (använd gärna ekologiska)
3 dl vatten
2 dl råsocker
1 msk citronsaft
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Gör så här
Börja med att blötlägga fikonen och låt dom stå över natten.
Hacka sedan fikonen fint. Lägg i en kastrull tillsammans med vatten och råsocker. Låt koka upp och koka livligt under 25 minuter. Rör om då och då.

Blanda i citronsaft, vaniljsocker och kanel. Häll upp i väl rengjorda burkar. Klart!

17 comments:

  1. Fikonmarmelad är så gott! Jag gjorde i fjol och den blev också god! Kram

    ReplyDelete
  2. Oh, säkert hur gott som helst till en smarrig och krämig brieost...

    Hoppas du har en fin helg.

    ReplyDelete
  3. Visst är det Hovkonditorn, kram!

    Så sant så Mårtenssons :)

    ReplyDelete
  4. Åh, så gott!! Vi pratade om att bjuda på lite ost och kex vid nyår. Blir väldigt inspirerad nu! (Ja, vi ska inte bara bjuda på ost och kex, men som tilltugg, hi hi.)

    ReplyDelete
  5. åh detta ser ju supersmarrigt,kan du tro att jag aldrig ätit fikonmarmelad.mycket ja ännu inte smakat,men blir allt inspirerad då ja ser de du gjort.duktiga du

    ReplyDelete
  6. Älskar fikon så denna måste jag prova

    ReplyDelete
  7. Passar säkert bra till Från jäst till gäst!

    Smulan, då får du testa både vörtbröd och fikonmarmelad! ;)

    Kul Carola!

    ReplyDelete
  8. Åh fikonmarmelad är ju så gott! Speciellt till Chevrè tycker jag :-)

    ReplyDelete
  9. Linda, har aldrig testa med Chèvre men kan inte bli fel :)

    ReplyDelete
  10. Mmmm, kan tänka mig den utan kanel till ostbricka :-)

    ReplyDelete
  11. Min mamma brukar göra fikonmarmelad och jag har inte vågat mig på det men man kanske ska utmana sig själv lite gran kanske hihi!
    Massa 4:e adventskramar till dig

    ReplyDelete
  12. Vad gott det ser ut! Kanske jag skulle försöka hinna att göra lite marmelad....:-)

    ReplyDelete
  13. Nu har jag provat detta recept :) Tog en msk whiskey också! Spännande att se resultaten. God jul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, låter spännande med whiskey i. Berätta gärna hur det blev! :) God Jul!

      Delete
    2. Den blev underbar! Smakade på hårt tunnbröd med varm Camembert. Nästan synd att jag tänkt ge bort den i julklapp.. ;)

      Delete
    3. Så roligt att den blev så god! Ja, ibland är det synd att man inte själv behåller det ;) Du får göra en sats till helt enkelt :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...