Thursday, December 8, 2011

Pepparkakspinnar

Det är pepparkakans dag imorgon fredag 9 december. Kommer ni att baka/äta några pepparkakor då?

Jag har bakat dessa söta pepparkakspinnar och enligt Mia Öhrn blir de det snyggaste tilltugget på glöggfesten istället för salta pinnar. Fixa en god dipp (ädeloströra eller liknande) och doppa pinnarna däri, kan inte bli annat än lyckat! Kanske något på söndag och tredje advent?


Pepparkakspinnar (ca 80 st)
ca ½ sats Ronneby pepparkakor
eller 1 paket köpt pepparkaksdeg
1 ägg till pensling (istället för ägg går det bra med sirap eller socker utrört i lite vatten)
pärlsocker

Gör så här

1. Kavla ut en bit av degen direkt på ett bakplåtspapper till en ca 15 cm lång (pinnarnas längd) och 4 mm tjock platta. Lägg gärna en fuktig trasa under pappret, så glider det inte när du kavlar.

2. Pensla degplattan tunt med uppvispat ägg/utrörd sirap eller socker och strö generöst med pärlsocker.

3. Skär degplattan i ca 5 mm breda stänger och fös isär dem med hjälp av kniven, så att det blir lite mellanrum på bakplåtspappret. Upprepa med resten av degen.

4. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 8-10 minuter eller tills pinnarna börjar bli gyllenbruna.

Ädeloströra
200g ädelost
100g philadelphiaost (kan varieras med crème fraiche eller kesella)

Smula ädelosten och rör ihop ädel- och philadelphiaost. Ädeloströran kan förvaras i kylskåp upp till två dagar.

Receptet på pepparkakspinnarna kommer från boken Julens godsaker av Mia Öhrn.

9 comments:

  1. Oj! är det pepparkakans dag imorgon... Det hade jag ingen aning om, men självklart ska jag väl äta pepparkakor då! Fast det blir troligtvis helt vanliga.

    ReplyDelete
  2. Visste inte heller om att pepparkakan hade en egen dag, men det låter ju smart att ha den i december i alla fall ;) Baka pepparkakor kommer jag nog inte göra, men äta kan det kanske bli, om jag kommer över någon ;) Pinnarna ser ju underbara ut, vilken bra idé, ser lite lyxigt ut sådär :D

    ReplyDelete
  3. Attans, då skulle jag sparat min pepparkaksmuffin till imorgon ju :) Blir dock lite sugen på att testa sådana här också. Ser mycket goda ut!

    ReplyDelete
  4. OJ va fiffigt! Ser jätte smarriga ut!
    Kramkram

    ReplyDelete
  5. Om det är pepparkakans dag, ja då är det väl bara att hänga på och äta en pepparkaka eller två. Inte mig emot.

    Det har ser ut som en pepparkaka för mig, jag blir lätt så uttråkad när jag ska göra vanliga pepparkakor, det tar för lång tid liksom.

    ReplyDelete
  6. Visste inte att det var pepparkakans dag, men det slinker nog ner en och annan :-) Storbaket är däremot inte förrän lördag..

    ReplyDelete
  7. ser ju riktigt söta ut och säker på att dem är supersmarriga.Ska gå på och göra pepparkakshus i dag,så lär ju provsmaka här och där

    ReplyDelete
  8. Jajamensan, idag är det pepparkakans dag!
    Hoppas ni alla därute har smaskat på lite peppisar :)
    Själv blir det snart Cambozolaost och pepparkakor... slurp!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...