Tuesday, December 20, 2011

Ingefärskaramell med valnötter

Använder ni mycket ingefära i matlagning och bakning? Jag använder ingefära i stort sett varje dag (åtminstone när jag lagar indiskt!).

Ingefära kallas ofta för roten till det goda. Och inte undra på det. Förutom att vara välgörande, sätter den fart på det mesta med sin peppriga, lite söta smak. Ingefära twistar till julgodiset så det smakar underbart gott! Smaken på dessa karameller blev som knäck! Så för er som aldrig lyckas med knäcken, testa gärna detta recept :) Hacka valnötter/mandel i mindre bitar och lägg i knäckformar!

OBS! Detta är ett riktigt snabbgjort julgodis! Mitt blev klart på ca 15 min inklusive kylning i kylskåpet!


Tomten tyckte minsann om godiset... eller åt han för mycket av det goda och har ont i magen? ;)

Testade även att ha mandel i, smaken var precis som knäck.

Ingefärskaramell med valnötter (ca 40 st)
2 dl valnötter
100 g smör
¾ dl ljus sirap
½ dl strösocker
2 tsk malen ingefära (eller färskriven, ta då lite mindre om man inte vill ha så stark smak)

Gör så här
Rosta nötterna i torr varm panna. Ta upp och hacka dem grovt. Smält smöret i pannan. Rör i sirap, socker och ingefära. Låt koka på medelvärme 4–5 min till gyllenbrun färg. Blanda ner nötterna. Häll smeten på ett bakplåtspapper. Låt svalna och skär i bitar.

Tips!
Variera med andra nötter eller mandel.

Receptet kommer från broschyren Arla köket vinter, nr 4 2011.

9 comments:

  1. Har du julkänslor? :)
    Undrar hur det vore med pistasch nötter i.. läckert med den gröna färgen. Blir det segt eller hårt godis, använder du kulprovet eller endast efter tiden?

    ReplyDelete
  2. Låter ju toppengott! De här kanske jag skulle bjuda på i jul när syrrans svärföräldrar från Indien kommer hit! :-)

    ReplyDelete
  3. Lilla hjärtat, jodå lite juligt känns det allt! ;)
    Pistagemandlar är nog både gott och utseendemässigt snygga med sin gröna färg. I konsistensen är de hårda som knäck så nej, inte sega alls. Inget kulprov utan bara tiden räcker.

    Helena, åhh har din syster svärisar från Indien, coolt! Om du inte gör dessa så spana in min indiskt länk! :)

    ReplyDelete
  4. Hej, jag är inte riktigt installerad ännu, mycket är på plats men bredbandet kopplas inte på förrän 29:e, fast jag lovar att jag har att göra utan bredband! :-)

    Gott med ingefära, jag använder det i stort sett varje dag!

    ReplyDelete
  5. din ingefärsakaramell
    är nog jätte god spara en bit till meg
    kram

    ReplyDelete
  6. Ingefära är så gott. Indiskt är så gott för att det inte är chilistarkt utan just ingefärsstarkt. Liksom styrka och smak.
    Marabous fyllda choklad med ingefära och citron rekomenderar jag varmt.

    ReplyDelete
  7. intressant med ingefära,sett på många håll och att de ger en speciell twist,dock har jag inte använt den kryddan.

    ReplyDelete
  8. Vi älskar ingefära och använder det så ofta vi får tillfälle. Om inte annat så smakar det semester:)
    Och vi som lovade oss själva att det inte skulle göras mer julgodis, fast dessa kan man ju äta hela året om...

    ReplyDelete
  9. Moma, så är det vid flytt!

    Kram goa mamma!

    Sant Rebeccca!

    Smulan, du får testa! :)

    Mårtenssons, semester ;) Absolut, året om låter bra!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...