Wednesday, December 14, 2011

Vörtbröd

Jag har faktiskt aldrig tidigare bakat vörtbröd i mitt liv, är ni förvånade? Så detta var absolut första gången för mig. Jag körde på ett säkert kort och testade Leilas fantastiska vörtbröd som hara florerat på flera bloggar den senaste tiden.

Sagt och gjort här är det. Smakade jättegott med alla juliga kryddor i och det var inte så svårt att göra det heller (som jag hade trott från början). Leilas egna ord är: "Underbart kryddigt bröd som doftar jul!"


Två stora maffiga limpor blev det. Kanske skulle jag gjort tre stycken...!

Leilas fantastiska vörtbröd: (till 2 limpor)
50 g färsk jäst
3 dl porter
2,5 dl julöl
50 g smör
0,5 dl rapsolja
1 dl mörk brödsirap
0,5 msk malen pomerans
1,5 msk malen ingefära
1 msk malen nejlika
0,5 msk malen kardemumma
1 msk salt
ca 13,5 dl rågsikt
3 dl russin

Lös upp jästen i en bunke med porter, julöl, olja och sirap.

Smält smöret tillsammans med kryddor och salt. Låt svalna något innan det blandas i degvätskan. Tillsätt russinen. Blanda i lite mjöl i taget och arbeta degen långsamt i maskin tills den är mjuk och elastisk. Jäs i bunken till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 175 grader. Forma till limpor och jäs under duk i ytterligare cirka 1 timme. Grädda bröden i cirka 50 minuter och sänk värmen till 150 grader efter 15 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

9 comments:

  1. Vad gott! Jag har aldrig bakat vörtbröd, men skulle nog vara gott till jul.

    ReplyDelete
  2. Jag har heller aldrig provat att baka vörtbröd, men jag tycker det är otroligt gott så jag skulle inte ha något emot att göra ett försök! Bra att du har russin i, det är ett måste ;)

    ReplyDelete
  3. Hovkonditorn, det är gott om man gillar den här sortens bröd!
    Alexandra, russin är ett måste!

    ReplyDelete
  4. Leilas vörtrecept verkar vara ett bra recept för oss vörtbrödsnybörjarbakare! Doften som sagt, den är ju underbar.

    ReplyDelete
  5. Har heller aldrig gjort vörtbröd,och ska ja va ärlig aldrig smakat de heller.många härliga kryddor,kan tänka mig att de är gott,och doften av nybakat är ju bland de godaste.

    ReplyDelete
  6. Smulan, om du inte har smakat tycker jag verkligen att det är dags!

    ReplyDelete
  7. Ska man lösa upp jästen i kall vätska ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis. Det tar ju längre tid att jäsa men smaken blir så mycket godare!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...