Monday, December 5, 2011

Snabblagad "indisk" kormagryta

Har aldrig hört talas om indisk snabbmat men här kommer en egenkomponerad snabblagad indisk kormagryta som jag brukar laga. Det är inget äkta indiskt recept utan har snarare framkommit ur det som finns i den lokala butiken därav citattecknen runt ordet indisk i rubriken.

Dock ska vi inte förringa den här rätten, den är god och oerhört nyttig med både quornfärs (fullvärdigt protein) och rivna morötter i. Servera den gärna med råris som tillbehör vilket gör grytan än mer nyttig!

Några av ingredienserna i kormagrytan.

Färgglada ingredienser som blandas i stekpannan/woken.

Snabblagad kormagryta (4 port)
2 msk olja (rapsolja brukar jag ta)
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta (valfritt), finriven
1 påse quornfärs 300g
1 burk Pataks Korma Indisk Currysås
1 morot, riven
ca 0,5 dl vatten, mjölk eller matlagningsgrädde

Gör så här
Hetta upp oljan och stek lök- och vitlökshacket tills det är gyllenbrunt ca 2-3 min. Lägg i quornfärsen och stek 2 minuter. Lägg i moroten och stek i ytterligare någon minut. Häll i Pataks kormasås och spä med lite vatten/mjölk/matlagningsgrädde så grytan blir såsig till önskad konsistens. Låt allt puttra i ca 5-6 min.

Servera med kokt råris, en god sallad och en klick turkisk/grekisk yogurt till.

Smaklig måltid!

12 comments:

  1. Oj va smarrigt! Alternativ mat såsom vegitarisk är ju KANON got!
    Kramkram

    ReplyDelete
  2. Det här ser jätte gott ut. Jag har inte ätit mycket Indisk mat kan jag erkänna. Kan man köpa curry såsen i vanlig mataffär? Jag gillar att det var quorn i denna

    ReplyDelete
  3. Instämmer Vardaxlyx, vegetariskt är supergott!

    Carola, currysåsen finns i de flesta butikerna. Quorn är ett bra komplement för oss vegetarianer tycker jag. Roligt att du gillade den!

    ReplyDelete
  4. Aha! den här rätten skulle min man gilla. han är rätt förtjust i quorn. Jag är dock inte lika förtjust i det. Men kan tänka mig att prova igen när jag ser det här goda receptet.

    ReplyDelete
  5. Kul att han skulle tycka detta är gott Tant Gul! Annars kan du göra hälften med vanlig färs och hälften med quornfärs på två plattor samtidigt. Så blir båda nöjda!

    ReplyDelete
  6. Kul med indiska recept! Keep 'em coming!

    ReplyDelete
  7. Måste variera mig lite, Kim! ;) Har inte glömt din Naan begäran!

    ReplyDelete
  8. Åååh, vad roligt med ett vegetariskt, indiskt recept! Jag kan nästan ingenting om det indiska köket men är väldigt sugen på att lära mig, så det här ska absolut provas! Korma ska införskaffas så snart jag kan :D

    ReplyDelete
  9. Detta recept är perfekt att börja med då Alexandra! Är smakrikt men icke starkt alls! Kormasåsen är mild :)

    Kul Hovkonditorn! :)

    ReplyDelete
  10. Mmm, gott. Ser fram emot fler indiska recept. Inte alltid så lätta att hitta bra indiska recept som faktiskt går att tillaga i rimlig tid. Perfekt att det också är vegetariskt då min sambo är vegetarian.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...