Friday, December 16, 2011

Ett saftigare vörtbröd eller helt enkelt vörtbröd nr 2

Ni tror väl inte att jag nöjer mig med att baka ett slags vörtbröd? Jag måste ju kunna jämföra! Därför bakade jag även ett annat, lite mer komplicerat recept.

Få se om ni tycker det är värt besväret. Brödet tog hela dagen på sig att stå och jäsa (nästan) så den som vill ha bröd snabbt ska inte baka detta! Framemot kvällen vid 18-snåret fick vi njuta av det... den som väntar på något gott sägs det ju och i det här fallet stämmer det in väldigt väl. Hårda kanter, saftigt och gott inuti mmm. Men sen går ju också brödet under namnet; "Ett saftigare vörtbröd".


Ett saftigare vörtbröd (2 st limpor)
På morgonen:
150 g julmust
100 g grahamsmjöl
10 g jäst

Blanda ihop i en bunke, täck med plast och låt stå i rumstemperatur i 4–6 timmar.

Tidig eftermiddag och kväll:
100 g julmust
250 g kallt vatten
25 g jäst
25 g honung/agavesirap
100 g muskovadosocker
100 g flytande vört (Finns att köpa i butiken Æter och Essencefabriken på Wallingatan i Stockholm. Eller så kan man göra som jag gjorde: koka och reducera ner 500g svagdricka till 100g, tar ca 1 timme på plattan.)
650 g vetemjöl
100 g rågmjöl
fördegen från morgonen
---
20 g salt
3 g malen pomerans
1 g malen kryddneljika
2 g malen ingefära
1 g malen kardemumma
2-3 dl russin (valfritt)

Gör så här

1. Blanda ut jästen i julmusten och häll sedan ner allt utom saltet, russinen och kryddorna. Kör degblandaren i 3 minuter på låg hastighet. Om det inte blandats ordentligt, kör en stund till. Låt degen stå i 20 minuter innan du häller ner kryddorna och saltet och kör maskinen 7–8 minuter. Öka hastigheten lite mot slutet. Täck med en handduk och låt degen vila 1 timme.

2. Häll över degen i en inoljad låda eller bunke. Men se till att det är gott om plats. Degen ska bli mer än dubbelt så stor. Täck med lock eller plast och låt stå i rumstemperatur i ca 3 timmar. När ca 30 minuter återstår, sätt på ugnen på 250°. (Det här brödet jäser nämligen bara en gång. Fråga inte varför det funkar så.)

3. Häll ut degen på ett rikligt mjölat bakbord (använd rågmjöl). Man ska nog vara lite försiktig med degen i det här läget, inte knåda och hålla på. Bre ut till en reklangel och vik sedan ihop den en gång. Men man kan även bara dela degen i två delar och sätta in i ugnen.

4. Som sagt, skjuts in i ugnen! Kasta in lite vatten på en plåt som står på botten av ugnen eller en säkrare metod, lägg några isbitar på en plåt. Sänk värmen till 200°. När innertemperatur av 98° är nådd är de klara (ca 25-30 minuter, men det där kan nog variera beroende på ugn).

Receptet kommer från den fina bloggen Pain de Martin.

15 comments:

  1. Så duktig du är som bakat två olika vörtbröd och jag gillar den hårda skorpan i denna :)

    ReplyDelete
  2. Jag har aldrig varit så förtjust i vörtbröd men när man göra det själv kan det ju inte bli fel :D
    sv: Ja visst finns det så mycket man vill ha, hoppas man får något på listan iaf :D

    ReplyDelete
  3. SNYGGA bröd!

    Vörtbröd är inte någon större favorit hos mig, jag tycker doften är ljuvlig men smaken vill inte riktigt vara vän med mig :)

    Ha en riktigt fin helg! Här ska vi försöka oss på att få lite julkänsla och göra julgodis :)

    ReplyDelete
  4. Det lät som ett spännande recept!
    Jag tänkte göra fler jullimpor ikväll!

    ReplyDelete
  5. Tack goa Hovkonditorn! Hård skorpa är gott! :)

    Eleonore, testa vetja! :)

    Åh tack Helena så snäll du är! Julgodis låter mums :)

    Frostrosor, fler jullimpor låter bra :)

    ReplyDelete
  6. a mina bröd ja gått och gjort och som blir godast är de som får stå sig ett par timmar.Som tur är de värt väntan tycker jag.dock vet ja inte hur vörtbröd smakar,skulle gärna vilja smaka på detta.

    ReplyDelete
  7. sv: Jag delade upp smeten i olika skålar, färgade dem & la "lager på lager" i formarna, klart! :)

    Jag älskar vörtbröd, men har faktiskt aldrig ätit det hembakat! Antar att det är hundra gånger godare :D

    ReplyDelete
  8. Så fina dina bröd blev! Ofta blir ju jästbröd godare ju längre tid det tar att göra dem... Vörtbröd är något jag aldrig smakat, vi har inte sådana här. Men det låter gott i alla fall. :)

    ReplyDelete
  9. Smulan du får ju baka vörtbröd helt enkelt!

    Det är det Lisa!

    Tove, tack! Du kanske också ska testa och baka? Det smakar gott vill jag lova :)

    ReplyDelete
  10. Spännande! Ett långt recept, men det låter som om det är värt det.

    ReplyDelete
  11. Det här är ett bröd helt i min smak..
    Dom ser helt galet goda ut.. skall försöka ta mig tid och testa detta recept i veckan

    ReplyDelete
  12. Det är det Kim, så mycket att jag bakade vörtbrödet idag igen!

    Kul att du ska testa Carola!

    ReplyDelete
  13. Jag är på jakt efter ett bra recept på vörtbröd. Så perfekt att du agerat vörtbröds-testbagare åt mig ;-) Jag har tidigare testat flera olika recept, men inte fastnat för något. Jag älskar alla Martins recept jag testat, så då blir det säkert detsamma med detta.

    ReplyDelete
  14. Härligt Remsan! Martins bröd är himla goda :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...