Sunday, November 25, 2012

Skumtomtefudge

Igår var det en månad kvar till julafton, nu börjar nedräkning känns det som. Nästa helg är det första advent och sedan rullar det på i rasande takt. Har hört så mycket gott om skumtomtefudge så jag har helt klart varit sugen på att göra fudgen sedan förra julen.

Detta recept kommer från Monika Ahlberg och hon beskriver skumtomtefudgen som en rolig variant på fudge. Fudgen blir sådär len och bara smälter i munnen... och visst är den söt i smaken, sweet things to sweet people säger jag... :)


Skumtomtefudge
10 bitar skumgodis (t ex skumtomtar, sockerbitar, bananer)
2 dl socker
1 dl grädde
50 g smör
2-3 droppar röd karamellfärg
100 g vit choklad

Klipp skumgodiset i bitar. Koka upp allt utom chokladen tills det har smält. Blanda i chokladen och rör tills det blir en blank tjock smet. Häll upp i smord form.

Låt svalna och skär upp i bitar.

Njut av den goda fudgen!

Saturday, November 24, 2012

Chiligryta med bönor

Oregano i en chiligryta? Nu tror ni jag har blivit tokig men när jag såg receptet visste jag bara att det skulle bli riktigt gott. Världens godaste bönchili, ja så kallades den här rätten hos Allrecipes. Appen som de har är riktigt fyndig. Dinner spinner-funktionen är mycket bra där du kan välja vilken slags måltid det ska vara (frukost, lunch, middag etc), hur lång tillagningstiden är och även om det ska ingå vissa specifika råvaror i måltiden. Man kan även välja teman t ex vegetariskt, vegan osv.

I originalreceptet ingick kikärtor men jag bytte ut dom mot vita bönor i tomatsås. Kombinationen blev mycket lyckad tyckte jag. Jag trodde inte att de torkade lagerbladen jag använde skulle ge så mycket smak men tji fick jag. Det blev riktigt smakrikt när oregano och chili blandades ihop med just lagerbladen.

En snabblagad, protein- och smakrik chiligryta som omvänder även de som ogillar bönor... åtminstone är det min förhoppning! :)

Världens godaste bönchili (4 port)
1-2 msk olja
1 liten gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, riven
0,5-1 tsk hela spiskummin
1 msk oregano (jag tog torkad)
3-4 lagerblad
1 gul/röd paprika, skuren i bitar
1 burk krossade tomater med chilismak (finns att köpa i matbutiken) eller
1 burk krossad tomat och en färsk halv röd chili, finhackad
1 burk vita bönor i tomatsås (eller kikärtor)
1 burk kidneybönor, sköljd och avrunnen
1 liten burk majs, avrunnen
salt

Hetta upp olja och lägg i lök, vitlök spiskummin, oregano, lagerblad och lite salt. Stek tills löken är mjuk, ca 4-6 min. Tillsätt gul/röd paprika, krossade tomater och låt puttra ca 5 min. Tillsätt därefter kidneybönor, vita bönor/kikärtor och puttra i ca 5 minuter. Lägg i majsen sist och koka ca 5 min. Smaka av med salt och glöm ej att ta ut lagerbladen från grytan innan serveringen.

Servera med ris/bröd och en god sallad.

Smaklig måltid!

Thursday, November 22, 2012

Currysoppa

Höstmörkret har slagit till rejält och äldste sonen är inte riktigt pigg och kry. Vi försöker mysa till det genom att bädda ner oss i soffan... ett och annat spel spelar vi också. Själv känner jag mig trött hela tiden nu när solen och ljuset lyser med sin frånvaro. Det blir mörkt tidigt, redan vid halv fyra, om det överhuvudtaget ljusnar. Vissa dagar är riktigt grådassiga och trista, hu! Försöker äta mycket frukt och vitaminrikt... får kanske köpa mig en sådan där dagsljuslampa som man har vid ljusterapi. :)

Jodå, jag gjorde det! Har länge klurat på om butternut squashsoppan går att göra med indisk touch... visst gör det det! Här kommer den i en ny upplaga... med curry i...

Vågar ni testa den?

En krämig och smakrik soppa.

Currysoppa med butternut squash pumpa (4-6 portioner)
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk olja
0,5-1 msk currykrydda (den torra varianten, ej currypasta)
1 butternut squash pumpa (ca 650-700g), skalad, urkärnad och skuren i bitar
1 morot, skalad och skuren i grova bitar
1 grönsaksbuljong + 7-9 dl vatten
1 dl grädde
salt, smaka av med
pumpakärnor och persilja för garnering, valfritt

Hetta upp olja i en stor kastrull och stek lök, vitlök och curry tills lökhacket är genomskinligt, ca 5-6 min.

Lägg sedan i pumpabitarna och fräs någon minut. Täck med buljong (1 buljongtärning och 8 dl vatten tog jag) och koka tills pumpan är mjuk. Mixa tills soppan är slät. Tillsätt mer vatten om du inte är nöjd med konsistensen. Låt soppan koka upp igen och tillsätt grädde sist. Smaka av med salt.

Garnera med några pumpakärnor på toppen och servera med ett gott bröd till.

Tips! För variation, lägg i en nypa hel spiskummin när du steker löken... blir mums!

Smaklig måltid!


Denna soppa blir även mitt bidrag till säsongens bästa - november hos Det gröna skafferiet som den här månaden har temat pumpa.

Tuesday, November 20, 2012

Kryddigt bröd

Idag bjuder jag på ett riktigt gott kryddbröd som jag testat två olika varianter. Den förstnämnda innehåller ägg medan den andra gör inte det. Med den ljuvliga fyllningen av bland annat soltorkad tomat, lök, vitlök, ost och örter blir båda varianterna riktigt goda. Brödet kan ätas med en god soppa eller varför inte ha det på buffébordet som det är.

Ljuvlig fyllningen varvas inuti brödet... men lite av fyllningen läggs även ovanpå... mmmm.

Kryddigt bröd med lök och ost (1 bröd)
Degvariant 1:
ca 7 dl vetemjöl special
1 paket torrjäst (12 g)
3 dl mjölk, fingervarm
2 ägg
0,5 tsk salt
0,5 tsk socker
4 msk smör, smält

Lös jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, smör, ägg, salt och socker. Rör till en deg och låt jäsa i 40 minuter i en bunke täckt med bakduk i ca 40 minuter.

Kavla degen på en mjölad yta och dela i 3 avsmalna rektangulär. Pensla brödet med det smälta smöret och placera fyllning på alla tre bitar och lägg de på varandra.Tryck lite och skär i tre avlånga bitar. Placera bitarna ovanpå varandra i en lång bakform.

Strö rester av fyllningen eller det som ramlat av på brödet och låt jäsa i 30 minuter under  duken.

Baka brödet i 200 grader varmluftsugn, ca 30 minuter. Känn med en sticka att brödet är klart.
Jäst och på väg in till ugnen.

Kryddbröd med lök och ost (1 bröd)
Degvariant 2:
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung/agavesirap
1 tsk flingsalt
ca 7 dl vetemjöl special
4 msk smör, smält

Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk i ca 40 minuter.


Kavla degen på en mjölad yta och dela i 3 avsmalna rektangulär. Pensla brödet med det smälta smöret och placera fyllning på alla tre bitar och lägg de på varandra.Tryck lite och skär i tre avlånga bitar. Placera bitarna ovanpå varandra i en lång bakform.


Strö rester av fyllningen eller det som ramlat av på brödet och låt jäsa i 30 minuter under  duken.

Baka brödet i 200 grader varmluftsugn, ca 30 minuter. Känn med en sticka att brödet är klart.

En riktigt smakrik fyllning. Här har ännu osten inte blandats i...

Fyllning
1 msk smör/olja
1 gul lök, skalad och skuren i strimlor/skivor
3 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk franska örtkryddor provencale
0,5 tsk bruschetta kryddblandning
3 msk persilja, grovt hackad (fryst går också bra)
2-3 soltorkade tomater, skurna i bitar
0,5 dl  parmesanost, riven (eller annan smakrik ost)
0,5 dl cheddarost, riven (eller annan smakrik ost)

Hetta upp smör/olja i en stekpanna och stek löken i 5-7 min tills den är mjuk och gyllene. Tillsätt vitlök, torkade kryddor och till sist persilja. Låt fyllningen svalna helt och tillsätt soltorkad tomat och ost.

Receptet på den förstnämnda varianten har jag hittat inne hos Matmedmera.

Sunday, November 18, 2012

Powerbollar, nyttigare alternativ till vanliga chokladbollar

Vem minns inte barndomens chokladbollar som rullades i kokosflingor och åts efter skolan? En period minns jag att denna procedur återkom ofta. Powerbollar är mycket nyttigare än vanliga chokladbollar eftersom de innehåller dadlar och nötter. Visste du att dadlar innehåller låg fetthalt? Dadlar är fullspäckade med vitaminer, mineraler, proteiner och dessutom så främjar dadlar matsmältningen i kroppen.

Helt färska dadlar plockade direkt från palmen är riktigt riktigt gott att äta tycker jag. En av mina absoluta favoritfrukter när jag hälsar på släkten i Indien. De färska dadlar (läs nästan halvtorkade) som finns att köpa i matbutikerna är inte lika goda tycker jag men i detta receptet passar de perfekt.

Receptet har jag hittat inne hos Tove som dessutom kvalificerar sig inom kategorin raw food. Raw food-trenden är inget jag ägnat så mycket tid åt men om det blir så här gott får jag nog tänka om!
Powerbollar eller nyttiga raw food chokladbollar med dadlar och nötter (ca 15-20 bollar)
200 g färska, urkärnade dadlar (ca 14 st)
2 dl nötter, mixade (Jag tog 1 dl cashewnötter och 1 dl mandlar.)
2 msk kakao
0,5-1 tsk chiafrön (kan uteslutas men är ett riktigt nyttigt alternativ)
Sesamfrö eller kokosflingor att rulla bollarna i

Mixa alla ingredienser förutom sesamfrön/kokosflingor till en slät smet. Forma bollar och rulla i sesamfrö/kokosflingor. Förvara i kylskåp. Äts med fördel dagen efter för en ännu godare smak.

Tips! Vill du inte ha de som raw food så testa gärna att ha 1-2 msk espresso eller starkt kaffe i. Min man som älskar kaffe tyckte det blev jättegott!

Mmmm, njut!

Power balls or raw chocolate balls with dates and nuts (about 15-20 balls)
200 g pitted dates (about 14 pieces)
2 dl nuts, mixed (I took 1 dl cashews and 1 dl almonds.)

2 tbsp cocoa
0,5-1 tsp chia seeds (optional but it's good and healthy)
Sesame or shredded coconut to roll balls in

Mix all ingredients except sesame/shredded coconut until smooth. Shape to balls and roll in sesame/shredded coconut. Store in the refrigerator. If you can, preferably wait one day for an even better taste.

Tip!
Mix 1-2 tbsp espresso or strong coffee. For those who loves coffe this will be yummy.

Mmmm, enjoy lots!

Friday, November 16, 2012

Tävling - hitta julmaten!

Idag börjar Arlas jultävling - hitta julmaten. Du ska finna minst 30 olika bilder på julrätter hos olika bloggare för att vara med och tävla. Jag har gömt min bild här på bloggen någonstans, kika runt lite så hittar du den nog snart. :)


1:a pris är ett paket med Dulton köksvåg, Margrethe skålset 2 liter + 3 liter med lock, Margrethe vispskål med 3 redskap, Gerbera rund pajform 26 cm samt Gerbera tårtfat 25 cm. (Värde ca 1.500 kronor.)

2:a -10:e pris: Kokboken ”Arla Köket Söndag” och snyggt grytunderlägg. (Värde ca 150 kronor.)

11:e - 20:e pris: Kokboken ”Arla Köket Söndag”. (Värde ca 80 kronor.)

Här finner du tävlingsformuläret och länk till bloggarna. I tävlingsformuläret anger du namnet på maten.

Länk till tävlingssidan.

Tävlingen avslutas den 14 december 2012. Vinnarna kommer att utses senast den 15 januari 2013.

Lycka till!

Thursday, November 15, 2012

Vegoburgare/potatisplättar med chutney

Nu har Diwali och det indiska nyåret firats in och vi har trätt in i år 2069 enligt den hinduiska tideräkningen! Dagens enkla recept kan ätas som förrätt/aptitretare eller snacks/tillbehör och då kallar jag rätten för indiska potatisplättar/potatiskakor. Rätten kan även ätas som vegansk/vegetarisk burgare och då blir det en mer mättande huvudrätt. Smidigt när man kan välja tycker jag och du, detta blir en given succé på middagsbordet oavsett hur du serverar rätten... jag lovar!

Kikärtsmjölet gör att dessa godingar håller ihop bättre.

Vegoburgare/Veganburgare/Vegetarisk burgare eller
indiska potatisplättar med chutney
(ca 6 st)
60 g grahamsmjöl (eller 30 g kikärtsmjöl och 30 g grahamsmjöl)
0,5 tsk malen koriander
0,5 tsk hel spiskummin
1 krm chilipulver/cayennepeppar
0,5 tsk gurkmeja
1 krm salt
3-4 msk mjölk eller vatten
350 g potatis, skalad
1-2 vitlöksklyftor, krossade
1 gul lök (eller 4 salladsökar när det är säsong), finhackade
60 g majs
olja till stekning

Börja med att göra chutneyn så att smakerna blandas väl.

Häll mjöl i en skål, rör ner kryddor och salt och gör en grop i mitten. Tillsätt mjölk/vatten och arbeta ihop till en ganska tjock smet.

Riv potatisen grovt, lägg i en sil och skölj noga under rinnande kallt vatten. Låt vattnet rinna av, krama ur överflödig vätska ur potatisen och rör ner den i smeten tillsammans med vitlök, lök/salladslök och majs.

Plättar/burgare som steks gyllene i olja.


Häll ca 5 mm olja i en stor stekpanna och hetta upp den. Klicka i några matskedar smet åt gången och platta till dom till tunna plättar eller ha de lite tjockare för burgare. Stek de på svag värme i 3-5 minuter på varje sida tills de är gyllenbruna och genomstekta. Vänd ofta.

Låt de färdigstekta plättarna/burgarna rinna av på hushållspapper och håll dom varma under tiden du steker resten. Servera potatisplättarna rykande varma tillsammans med den smakrika lök- och tomatchutneyn. Ska du ha burgare så lägg en burgare på hamburgerbröd, ringla över lök- och tomatchutneyn, lägg på hamburgerbrödet och njut!

Tips! Variera dig genom att ta riven squash, morot eller någon annan grönsak du tycker om eller varför inte ha lite av allt i?

En riktigt smakrik och god chutney som passar bra till potatiskakorna.

Lök- och tomatchutney
1 gul lök, skalad och finhackad (röd lök går också bra som är lite mildare i smaken)
225 g tomater, hackade
2 msk färsk koriander, hackad
2 msk limesaft
0,5 tsk hel spiskummin, torrostade
1 krm salt
1 krm cayennepeppar eller färsk finhackad chili om du så önskar

Lägg hackad lök och tomat i en skål tillsammans med övriga ingredienser. Blanda väl och låt stå och dra i minst 15-20 minuter, gärna längre så att smakerna gifter sig.

Enjoy lots!

Tuesday, November 13, 2012

Diwali innebär en hel del sötsaker...

Indisk Diwali, ljusets högtid, idag och imorgon är det indiskt nyår. En tid då indiska familjer träffas, tänder ljus och äter en hel del gott. Läs gärna om förra årets Diwalifirande. Idag bjuder jag på ett äkta diwalirecept nämligen kaju katli, kaju burfi, cashew fudge eller på enkel svenska indiska cashewnötskakor. Dessa är enkla att göra och de rekommenderas varmt!

Huset är städat och ikväll kommer vi att äta gott i familjen men även tillsammans med barnen göra en puja. Puja kallas det när indier ber och dagen till ära blir det till välståndets och rikedomens gudinna Lakshmi och Lord Ganesha (elefantguden) som puja kommer att ägnas åt. Rökelse tänds, meditation och böner reciteras. Oum namah. Vi är redo för det  nya årets ankomst...

Söta kakor och efterrätter är ett måste när indiska högtider firas.

Indiska cashewnötskakor
200 ml vatten
250 g socker
en nypa saffran
2 krm stött kardemumma, valfritt men blir gott att ha i
500 g cashewnötter
1 tsk ghee, skirat smör/osaltat smör (Behövs egentligen inte men degen känns lite smidigare att arbeta med.)

Börja med att finmala/mixa cashewnötterna till pulver/mjöl. Tips! Ta lite cashewnötter åt gången. Det är lätt hänt att nötterna bli oljiga om man mixar de för länge.

Blanda socker och vatten i en kastrull och koka upp ca 3-5 minuter. Tillsätt saffran, ev kardemumma och låt allt koka ihop till en sirapsliknande konsistens. Testa genom att ta lite avsvalnad massa mellan tummen och pekfingret. OBS! Var försiktig så du inte bränner dig, det blir riktigt varmt! Bildas det 3 "trådar/strängar" mellan fingrarna är det klart.

Tillsätt därefter de cashewnötspulvret och rör om väl. Se till så att inga klumpar finns.
Tillsätt ghee/osaltat smör om du önskar och låt degen svalna något. Kavla ut till valfri tjocklek (ibland gör jag tunna 0,5-1 cm och ibland lite tjockare, 2-3 cm).

Om det fastnar och blir kladdig så testa att kavla mellan två silikonbakplåtspapper. För att få en riktigt slät yta i slutet kan du ta lite smör på bakplåtspapper och stryka över med jämna rörelser.

Låt svalna och skär med en kniv till diamantformade kakor. Förvaras i rumstemperatur upp till en vecka och i kylskåp för längre tid.

Njut av de goda cashewnötskakorna!


Önskar er alla därute en riktigt bra Diwali - Happy Diwali! :)

Monday, November 12, 2012

Bonde+Kock=Sant

Igår bar det av mot en spännande matresa som jag blev inbjuden till bara för några dagar sedan. Bakgrunden är att en av semifinalerna i årets kock går av stapeln i Jönköping den 20:e november och inför den vill LRF, som är värd för semifinalen, framhäva unika egenskaper i svenska råvaror och förstärka kopplingen mellan bonden och maten.

Tillsammans med Viktor Westerlind, Årets kock 2009 och även en av deltagarna i det svenska kocklandslaget som vann OS-guld i år besöktes två av Jönköpings råvaruproducenter.


Första anhalten för dagen var Säby Gård och familjen Rosenqvist-Roman som specialiserat sig på uppfödning av naturbeteskött, nöt och lamm. Vi fick en hel del information om uppfödning, skötsel och en gedigen rundvandring. Förmiddagsfika i form utav surdegsbröd och ost från Jokkmokk blev det också. Osten var en höjdare, synd att jag inte frågade namnet på den. De övriga bjöds även på lufttorkad vildsvinsnågonting... ni vet jag som vegetarian lägger inte allt sådant på minnet... :)

Nästa anhalt var Familjen Rudenstam och Rudenstams bär&frukt som odlar äpplen i norra Europas femte största äppeldistrikt. Mer än 12 sorters äpplen odlas här och den tidigaste skörden är klar juli-augusti. Målet är att producera äpplen året om.

En mini-äppelsafari hanns med även om det egentligen inte riktigt var säsong för det... nästa gång ska jag dit när det finns fullt av härliga äpplen på träden!

Ner till vänster; Äpplena lagras i låg syrenivå och hög luftfuktighet. Ca 200-220 ton förvaras på detta vis. Visste ni att Golden Delicious som kommer från Sydtyrolen lagras på hösten och äts hos oss i Sverige först i april-maj månad? Snacka om lång hållbarhet!

Upp till höger; Sorteringsmaskinen fotar varje äpple minst 6-8 gånger. Äpplet sorteras därefter storleksmässigt. Ibland färgsorteras ett äpple också... Dessutom får inga tryckmärken finnas på äpplena, alla äpplen skördas för hand och de som plockar måste tänka ägg vid hanteringen!

Varför är utländska äpplen billigare än svenska? Var en av frågorna som kom upp. Prisskillnaden beror på volymen. Utländska producenter har högre volym och kan därför sälja billigare.

Rotsellerin var verkligen dagens höjdare och det tyckte alla... oavsett om man var vegetarian eller ej!

Viktor lagade en 3-rättersmiddag och vi fick se hur en äkta kock lagar mat "in action" så att säga. Menyn för dagen var; Trattkantarellsoppa med lökpuré (och baconströssel), kött, saltinbakad rotselleri med gransirap och inlagda granskott, inlagda pickles och sallad. Till efterrätt blev det en riktigt smarrig chokladkräm med äpplen sauterade i smör och råsocker, yummie!

Viktors saltinbakade rotselleri (ca 8-10 port som tillbehör)
4 st rotselleri
Ca 1 liter salt
2-3 äggvitor
smör till stekning

Sätt ugnen på 225-250 grader.

Putsa rotsellerin fint och lägg de på en ugnsplåt. Blanda salt med äggvitor och lägg blandningen över rotsellerin (som en igloo). Grädda i ugnen i ca 45-60 min. Känn med en sticka att rotsellerin är klar.

Hacka fram rotsellerin och dela i hälften. Stek lite lätt i stekpanna med en massa smör. Njut av den smakrika och goda rotsellerin!
Intressant att se hur en kock arbetar i köket... jodå, jag lärde honom också en del om indiska kryddor... ex hing som han nog inte hade hört talas om tidigare. :)


Övriga matbloggare som var med på resan var: Heidi/In Heidis kitchen, Håkan/Recepten.nu och Patrik/Puttes grill och chili. Fler matbloggare var inbjudna och hade tackat ja men pga sjukdom etc dök de inte upp... deras förlust kan jag säga för dagen den var riktigt riktigt trevlig. Det bästa var när man fick lyssna på hur Viktor berättade anekdoter och historier om både matlagning och från deras senaste OS-Guld... Nej, jag berättar inte de här och nu... kanske vid ett annat tillfälle! :)

Saturday, November 10, 2012

Paneer tikka masala

För några dagar sedan nådde bloggen 300 000 besökare. Jag är så glad och innerligt tacksam för att ni kikar in, skriver kommentarer här och på Facebook, mailar och hör av er på annat sätt till mig. All respons från er är guld värd ska ni veta och är en av de största drivkrafterna till mitt bloggande!

Indiskt är önskat av mina kära läsare och indiskt it is på bloggen, självklart! Paneer tikka masala går att laga på lite olika sätt, här kommer ett av sätten... på mitt vis. Som jag tidigare har skrivit är paneer en färskost som görs på mjölk. Vill du inte göra själv går det lika bra med köpt halloumi eller tofu som ersättning.

Jag har fått höra att indiska recept har många olika kryddor... visst är det så. Ni ska veta att jag har en kryddburk som heter duga. Däri finns det mesta som behövs för att tillaga indisk mat. Den burken behövs så man har koll på sina kryddor så att säga. :)


Paneer tikka masala (4 portioner)
1 sats stekta paneerkuber eller 2 paket halloumi/tofu
1 msk olja
0,5 tsk hela spiskummin
1 gul lök, hackad
1 tsk färsk ingefära, finriven
1 vitlöksklyfta, pressad
0,5 tsk chilipulver/cayennepeppar
1 tsk malen koriander
2 krm gurkmeja
2 tomater, finhackade
1 msk tomatpuré
1-2 dl vatten
1 tsk tandoorikrydda (Valfritt men blir gott att ha i.)
ca 1 dl grädde/sojagrädde
salt, smaka av med

Skär paneer/halloumi/tofu i kuber och stek jämnt runtom. Låt kuberna vila på hushållspapper så oljan rinner av.

Hetta upp olja i en djup stekpanna och lägg i hela spiskummin. Efter ca 5-10 sekunder börja de låta och hoppa omkring. Lägg då i den hackade löken och låt den stekas gyllene. Tillsätt ingefära och vitlök och stek i 10-15 sekunder.

Därefter tillsätts de torra kryddorna dvs, chili/cayenne, koriander, gurkmeja och lite salt. Stek kryddorna snabbt (ca 20 sekunder) och tillsätt därefter tomater, tomatpuré, 1-2 dl vatten. (Vill du ha en helt slät sås kan du här ta handmixer och köra några omgångar med den.) Lägg i kuber av paneer, halloumi eller tofu, tandoorikrydda (valfritt) och rör om. Låt allt puttra i 4-5 minuter till såsen blir tjock.

Tillsätt grädde/sojagrädde sist och låt grytan bli varm. Servera paneer tikka masala med indiskt basmatiris eller naan och en klick yoghurt.

Tips! Som variation kan du ha i gul/röd paprika eller andra grönsaker som du tycker om.

Njut, njut, njut!

Thursday, November 8, 2012

En matbloggares vardag... ibland!

Jag får ofta frågan hur jag hinner med att blogga när jag arbetar heltid, har familj med små barn, umgås med vänner, träning, läsa böcker, spela Wordfeud... jo, lite tv-tittande blir det också emellanåt... :) Svaret är att jag vet faktiskt inte. Jag tycker om allt det jag gör och det är nog svaret på frågan. Tycker man om alla sina sysselsättningar så ser man inga hinder, snarare ses sysselsättningarna som möjligheter där jag vill göra mer av allt. Konstigt det där egentligen. :)

Jag har även fått frågan om jag som matbloggare inte äter snabbmat eller halvfabrikat. Jodå, det gör jag och familjen. Visst det händer inte så ofta att vi gör det förstnämnda. Snabbmat är ingen favorit hemma hos oss. Däremot halvfabrikat funkar finfint en kväll när jag vill få ihop en snabb middag. Igår var det kladdkakans dag och för ett tag sedan, 26 oktober, firades potatisens dag i all sin enkelhet hemma hos oss...

Toscanska färdigköpta biffar (ovo-vegetariska) från Hälsans Kök och en enkel men ack så ljuvligt god fetaostsallad. Biffarna har en italiensk prägel med solmogna körsbärstomater, krämig mozzarella och färsk basilika. Smakrika!

Amy's enkla fetaostsallad
150 g fetaost, tärnad
1 granatäpple, urkärnat (Tips på hur du kärnar ur ett granatäpple utan att få stänk.)
1-2 tsk olivolja
ev svartpeppar

Blanda ihop samtliga ingredienser, njut!
Jodå, potatisgratängen var också färdigköpt. Alströmer potatisgratäng som gratinerades en stund i ugnen. Första gången jag testar den och jag blev förvånad över att den var så krämig och smakrik. Ofta smakar dessa färdigköpta gratänger inte så värst gott annars.

Vad har ni för snabbmat eller halvfabrikatknep ni tar till när det kniper? Eller äter ni gourmetmat vareviga dag? ;) Berätta vetja!

Wednesday, November 7, 2012

En krämig och smakrik gryta!

Hur har ni det i höstmörkret? Själv känner jag mig konstant trött.... denna årstid är inte uppiggande med regnrusk och mörker. Även om vi tänder ljus, dricker varmt och försöker mysa till det i tillvaron lite. Vi kan väl hoppas på att den första snön kommer snart och lyser upp hösten lite, eller vad säger ni?

Idag bjuder jag på en riktigt smakrik och krämig gryta. Gillar du inte tofu kan du använda halloumi istället och använder du tofu så rekommenderar jag den mer fasta sorten till denna vegan/vegetariska gryta. Vi har testat båda varianterna hemma hos oss. Hettan från röd currypasta, härlig jordnötssmak och den krämiga kokosmjölken... det är definitivt en smakrik rätt som rekommenderas varmt!

Receptet har jag hittat inne på appen Allrecipes. Har ni inte den så ladda ner den. Där kan man "spinna" och hitta massor av härliga kombinationer bara du anger ingredienser, tillagningstid, svårighetsgrad lätt/medel/svår etc.

Använder du tofu blir det en vegangryta annars vegetarisk.
Use tofu to make this dish vegan instead of vegetarian.

Gryta med tofu/halloumi i en härlig krämig och smakrik sås (ca 4 portioner)
400-500 g tofu eller halloumi, tärnad
2-3 msk olja
400 g kokosmjölk
1-2 tsk röd currypasta (Mer om du vill ha starkare, testa dig fram så det inte blir för starkt!)
1-2 dl vatten (ev lite mer om lösare konsistens önskas)
1 msk limejuice, färskpressad
1 röd paprika, skuren i bitar
färsk koriander eller bladpersilja till garnering

Jordnötssmör
150 g jordnötter
1/2-1 msk rapsolja

Mixa jordnötterna i en handmixer/matberedare med rapsolja till ett krämigt jordnötssmör.

Hetta upp olja och stek den tärnade tofun/halloumin tills den blivit gyllene runtom.
Ta upp tofun/halloumin och låt de stekta kuberna vila på hushållspapper så överflödig olja rinner av.

Lägg i currypastan i resterande olja och stek den hastigt i några sekunder. Tillsätt kokosmjölk, vatten och jordnötssmör. Lägg därefter i tofu/halloumi, paprika och låt grytan puttra i ca 10-12 min. Rör om då och då och tillsätt mer vatten om du vill ha en lösare konsistens på grytan.

Pressa sist i limejuicen, rör om och garnera med färsk koriander eller bladpersilja. Servera gärna grytan med ris. Njut!

English
Tofu/Halloumi in a lovely creamy and tasty sauce (about 4 servings)
400-500 g tofu or halloumi, diced
2-3 tbsp oil
400 g coconut milk
1-2 tsp red curry paste (more if you want stronger)
1-2 dl water (1 american cup is 2,4 dl) Add a little more water if looser consistency is desired.
1 tbsp lime juice, freshly squeezed
1 red bell pepper, cut into chunks
fresh cilantro or parsley for garnish

Peanut Butter
150g peanuts
1/2-1 tbsp canola oil (organic if you find it)

Mix the peanuts in a blender/food processor with canola oil for a creamy peanut butter.

Method
Heat the oil in a pan and fry the diced tofu/halloumi until it become golden all around.

Remove the tofu/halloumi and let the fried cubes rest on paper towels so excess oil dripps off.

Add the curry paste in the remaining oil and fry quickly in a few seconds. Add the coconut milk, water, peanut butter, tofu/halloumi, red bell peppers and let the it simmer for about 10-12 minutes. Stir occasionally and add more water if it's needed.

At last squeeze the lime juice over it, stir and garnish with fresh cilantro or parsley. Serve the dish with rice and a green salad. Enjoy lots!
En riktigt krämig, smakrik och god gryta!
A creamy, tasty and really yummy dish!

Monday, November 5, 2012

Matbloggsträffen i Ystad - fortsättningen

Detta inlägg skulle ha kommit mycket tidigare men ibland så är livet som matbloggare inte alltid så lätt... Ja, tänk er själva att man ska sålla i allt från recept, matlagande och bakande till att fota och redigera dessa foton... ja man hinner helt enkelt inte sovra i alla härliga inlägg man ska skriva här på bloggen. Och dessutom den som väntar på något gott... eller hur? ;)

Jajamän, vi har nu kommit fram till lördagseftermiddagens och kvällens äventyr i vår matbloggsträffshistoria. Att få laga 5-rättersmeny med souschef Thomas... vilken höjdare det var! Här kommer allt vi njöt av i baklänges ordning.

En ljuvligt god äppel tarte tatin serverad med hemgjord vaniljglass och honungsknäck.

Äppel tarte tatin (10 pers)
375 g strösocker
75 g smör
10 röda äpplen, skalade och klyftade/skivade
10 kvistar timjan
10 smördegsplattor

Sätt ugnen på 175 grader. Smält sockret utan att röra tills det blir guldbrunt. Ta bort från spisen och tillsätt smöret. Häll karamellen i portionsformar. Lägg i äppelbitarna och strö över timjan. Täck varje form med smördeg och skär bort den deg som sticker utanför kanterna, peta sedan ned smördegen längs med formens kanter. Baka i ugnen i 15 minuter.

Vid servering, använd en tallrik och vänd tarte tatin så att äppelbitarna hamnar överst. Servera tillsammans med vaniljglass och ev honungsknäck.

Österlen ädelost (en blåmögelost gjord på den feta mjölken från jerseykor) samt en tomat- och citronmarmelad och ett sött kryddbröd till. Kryddbrödet var jättegott, det kommer att bakas en del hos mig framöver.

Kryddbröd (1 bröd)
250 g ljus sirap
220 g fil
15 g råsocker
125 g vetemjöl
125 g siktat rågmjöl
15 g bikarbonat
5 g malen anis
10 g fänkålsfrön, lätt stötta
2 msk linfrö

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienserna i skål och fyll en smord eller pappersklädd avlång brödform. Baka brödet i ca 60 minuter. Känn med en provsticka. Låt svalna under bakduk.

Vi vegetarianer fick en annorlunda huvudrätt än de övriga, nämligen ugnsrostade rotfrukter och svarta bönor serverade på en bädd med rotselleripuré.


Blinier
10 g jäst
2 ½ dl ljummen mjölk
1 ½ dl bovetemjöl
1 dl vetemjöl
3/4 dl crème fraiche
1 äggula
1 äggvita
1 krm salt

Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, crème fraiche, äggula och salt. Vispa smeten slät och låt jäsa i 30 minuter. Vispa äggvitan till hårt skum och blanda försiktigt ned den i smeten. Grädda små blinier i en panna.

Servera blinierna kalla tillsammans med citronoljemarinerad rotselleri, rödlök och crème fraiche.

Inte det bästa fotot med tanke på hur mörkt det var på middagen... även om jag insisterade på att tända upp hela tiden!

Chevrégratinerad portabello (2 personer)
2 portabello
chevreost två skivor
olja
flingsalt, svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader.

Ansa svampen och ta bort foten. Lägg portabellon på en plåt och ringla över olja och strö flingsalt och ev svartpeppar över. Förgrädda ca 5-8 minuter i ugnen. Ta ut portabello och lägg på getostskivan. Gratinera åter i ugnen i ca 5-7 minuter eller tills chevreosten har smält.

Några härliga entusiastiska matbloggare som lyssnar på chef Thomas och sedan fixar och donar i "köket".

De matbloggare som var med på vår härliga träff var:
Hanna/Matarkivet, Gun/Kaksmulan, Mary och Magnus/Made by Mary, Olof och Helena/Bara en kaka till, Malin/Malins Diner, Calle och Charlotta/Matrepubliken, Sofie/Mumsfillibaba, Lotta/Två små kök, Kim/Tant russins bak (luktar bäst), Emmy/Remsans bistro och det finfina värdparet Anki och Håkan/Mårtenssons kök.

Tack för en helt underbar matresa allihopa, vi ses snart igen!

För att läsa de övriga inläggen om vår matresa, kika in här och här.

Sunday, November 4, 2012

Mördegskakor med chili- och hallonsylt

Alla helgons dag igår och vi har haft en stillsam helg och tänkt på alla de nära och kära som inte finns ibland oss längre. Tid för eftertanke behövs alltid och det är skönt att umgås och bara ta hand och rå om varandra i familjen lite extra.

Förr i tiden trodde man att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar.  En fin tradition tycker jag som bevarar den ömt via makens sida. Indier har ju inga gravar på liknande vis utan vi strör askan i floden Ganges om möjligt. Själen återföds och det sägs att själen når moksha, "befrielse från återfödande" vid ett visst antal återfödelser.

Nu till inte fullt så allvarliga saker och en annan tradition som är mysig. Att baka med barnen. Att baka med barnen är verkligen riktigt roligt och de små liven är så duktiga. :) Jag är inte riktigt klar med chilitemat än och ni som minns vet att jag tidigare har gjort en chilichokladkaka och chiliscones.

Idag blir det härliga mördegskakor/småkakor som smälter i munnen med lite söt hetta, chili- och hallonsylt, som fyllning. Passar fint till söndagsfikat och som en munsbit till kaffet! (Receptet har jag funnit i en tidning.)

Att baka/laga mat med egenodlad chili är riktigt lyxigt! Nej, barnen gjorde mördegskakorna och jag befattade mig med chilin :)

Småkakor med chili- och hallonsylt (40 kakor)
Mördeg:
4 dl vetemjöl
0,75 dl strösocker
200 g smör
1 äggula

Mät upp och blanda mjöl och socker. Finfördela smöret med fingertopparna. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.

Rulla kulor och lägg på bakpappersklädd plåt. Gör fördjupningar med fingret i kulorna och klicka i sylt. Tips! Använd en gammal kork för att göra fina gropar i kakorna.

Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.


Chili- och hallonsylt
3-4 röda chilifrukter, urkärnade och finhackade
400 g hallon (Frysta går bra men låt de tina först.)
1 dl vatten
2 dl strösocker

Koka chili, hallon och vatten i 5 minuter. Tillsätt sockret och koka i 10 minuter till. Häll upp sylten i en steriliserad glasburk och förslut väl.

Njut av småkakorna med den söta hettan!

Friday, November 2, 2012

Spökmaränger, halloween cupcakes och vinnare

Att göra spökmaränger måste vara en av det mest enklaste att göra till halloween. En uppskattad sysselsättning tillsammans med barnen. Baka en chokladtårta och garnera med de vita spökena överst, blir hur läckert som helst!


Spökmaränger
3 st äggvitor
1,5-2 dl strösocker
mörk choklad

Sätt ugnen på 130 grader.

Vispa äggvitor i en torr bunke i ca 10 minuter. När det blir toppar och du kan vända bunken upp och ner är marängen klar. Spritsa ut spöken på bakplåtspappersklädd plåt. Baka i ugnen i ca 30 minuter.

Låt spökena svalna, smält sen lite mörk choklad och måla ögon på spökmarängerna med tandpetare eller en liten pensel.


I veckan hade biblioteket i stan ordnat med cupcakeskurs för de höstlovslediga barnen. Linda med bloggen Livsaptit höll i kursen. Tyvärr hann jag inte vara där mer än en liten stund och därför hann jag heller inte prata med Linda. Jag får hoppas på fler tillfällen i framtiden att träffa och lära känna henne lite mera. :) Det jag kan säga är att hon var jätteduktig och så pedagogisk när hon förklarade allt som har med cupcakes att göra! Det var en fröjd för ögat att se hur barnen med sina händer skapade jättefina halloween cupcakes i form utav spöken, pumpor och andra gestalter. Och det bara på några få minuter. :)


Vinnarna till tävlingen är nu utsedda!

1:a pris (500 kr i presentkort)
"Mitt bästa tips just nu är att göra dem med lite höst och jul anda, nu när mörkret kommer. Att använda sig av pepparkakskryddor och saffran gör att de ser goda ut och smakar något gudomligt, och för att cupcakesen med saffran ska bli extra god ha i kesella och lite kokos, helt gudomligt!" Alexandra

2:a pris, (200 kr i presentkort)
"Finns många knep för att lyckas med cupcakes. En viktig del är att använda bra råvaror då smaken blir så mycket godare,rumsvarma produkter,använder alltid osaltat smör och en nypa salt. Sikta alltid de torra varorna så du inte får klumpar,och man ska aldrig vispa när man tillsätter i mjölet utan att röra om annars får man kompakta muffins. Att fylla en spritspåse gör så man slipper kladd och kan fylla muffinsformarna med smeten väldigt lätt och får med andra ord mer smet i formarna än på sig själv.
Att använda en teflonform är ett givet för mig då man får perfekta muffins som håller formen. Gott blir de oxå om man fyller sina nybakta muffins med nåt gott t.ex nutella. Lätt och göra en grop med en äppelutkärnare.
Dessa var mina bästa tips för att lyckas med just dina cupcakes."
Simone

3:e pris (200 kr i presentkort)
"Mitt bästa cupcake-tips är att inte använda sig av ett vanligt muffinsrecept, det är inte samma sak! Googla grundrecept cupcakes. När man sedan blandar smeten får det hellre vara klumpar i än att man blandar sönder smeten och slår ut för mkt luft, det ger kompakta cupcakes och det vill man inte ha. Grädda i muffinsplåt så får de fin form sen :-)" Suzanne

Stort grattis till vinnarna! Till er andra som inte vann, misströsta ej. Det kommer fler tävlingar framöver!

Wednesday, October 31, 2012

Pumpasoppa - Pumpkin Soup

Oj, vad ni googlar på pumparecept just nu! Ni söker på pumpapaj, pumpakaka, pumpabröd, pumpamuffins/pumpa- och äppelmuffins, pumpasoppa/ butternutsoppa/ butternut squash soppa, indisk pumpagryta och sist men inte minst rostade pumpafrön!

Det är härligt, i synnerhet när jag vet att pumpan är så god i både matlagning och bakverk. Dagen till ära, Halloween, bjuder jag på ännu en pumpasoppa. Denna gång med butternut squash pumpa och sötpotatis i kombination. Gott blir det vilket jag misstänkte när jag inhandlade råvarorna. Att sedan tillföra mer smak genom chipotle, kanel och muskotnöt blir grädden på moset. ;) Nästa gång provar jag att ha i en morot också, tror det passar finfint ihop med de övriga ingredienserna.


Pumpasoppa (ca 6-7 portioner)
800g butternut squash, skalas och skärs i bitar
600-700g sötpotatis, skalas och skärs i bitar
3 vitlöksklyftor
2-3 msk olja
havssalt
0,5-1 tsk chipotlekrydda
0,5 tsk kanel
-------
1 gul lök, hackad
1 msk olja
1-2 krm chipotlekrydda
1 krm muskotnöt
7 dl vatten (mer för lösare konsistens)
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl grädde (matlagningsgrädde, sojagrädde eller Oatley etc.)

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg butternut squash, sötpotatis och vitlöksklyftor i en form. Häll över olja och kryddor, blanda runt och ugnsrosta i ca 50-60 minuter.

Hetta upp olja och lägg i lök och chipotlekrydda. Stek löken tills den är gyllene. Lägg i vatten, buljongtärning och den ugnsrostade pumpan, sötpotatisen och vitlöken. Krydda med muskotnöt.

Låt koka i ca 10-15 minuter och mixa tills soppan är slät och tillsätt ev mer vatten om det behövs. Smaka av med salt och låt soppan bli varm. Tillsätt grädden sist och servera med ett gott bröd till.

Tips! Ha en morot i också, kan inte bli annat än gott i denna gyllene soppa!
Soppan får en härlig färg av både sötpotatisen och butternut squash pumpan, gott både för öga och gom! :)

English
Pumpkin soup (6-7 servings)
800g butternut squash, peeled and cut into chunks
600-700g sweet potato, peeled and cut into chunks
3 cloves garlic
2-3 tbsp oil
sea salt
0.5-1 tsp seasoning chipotle
0.5 tsp cinnamon
------
1 onion, chopped
1 tbsp oil
1-2 pinches chipotle spice
1 pinch nutmeg
700 ml, milliliter (0,7 liter) water (more for looser consistency)
1 vegetable stock cube
200 ml (0,2 liter) cream of your choice (Soy cream, Oatley etc.)

Preheat the oven to 225 degrees Celsius (437 degrees Fahrenheit). Add butternut squash, sweet potatoes and garlic cloves in a pan. Pour oil over and spices over, mix around and bake in the oven for about 50-60 minutes.

Heat the oil and add the onion and chipotle spices. Fry the onions until golden. Add the water, stock cube and the oven-roasted pumpkin, sweet potato and garlic. Season with nutmeg.

Boil for about 10-15 minutes and blend until the soup is smooth and add any more water if needed. Season with salt and let the soup get warm. Add the cream last and serve with a nice piece of bread.

Tip! Add a carrot to the soup, it can't be anything but good in this golden soup!

Tuesday, October 30, 2012

Fika - ett ursvenskt fenomen?

Ordet fika, i betydelsen att dricka kaffe, finns belagt sedan år 1910. Fika är en social institution i Sverige. Man tar helt enkelt en paus från en aktivitet för att dricka kaffe eller någon annan dryck med vänner, familj eller bekanta. Till drycken brukar man ofta äta någon form av sötsak sk fikabröd. Klassiskt brukar fikabröd vara bullar och/eller kakor. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur (med svenskar som en av världens största kaffekonsumenter). Fika kan även naturligtvis innebära smörgåsar eller annat ätbart som inte är sötsaker.

Många svenska arbetsplatser har institutionaliserat för- och eftermiddagskaffe, och fikapausen är inte enbart en paus från arbetet, utan även ett informellt mötesforum. Tänk er en dag på arbetsplatsen utan fika? Hu! ;) Utomlands är det inte alls så vanligt med fikapauser... utan de jobbar helt enkelt på... oftast!

Jag använde stora muffinsformar men de är mäktiga och så här i efterhand kanske jag borde fyllt i mindre formar...

Kladdkakemuffins med kolatopping (ca 12-16 st små eller 6 stora)
100 gram smör
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
2-3 msk kakao
2 st ägg

Sätt ugnen på 160 grader.

Smält smöret och blanda ihop socker, vaniljsocker, vetemjöl, salt och kakao. Blanda runt med en slickepott. Tillsätt äggen och rör om. Blanda till sist ner smöret och rör sedan till en jämn smet. Klicka ut smeten i muffinsformar, använd gärna en muffinsplåt, fyll lite mer än hälften med smet.

Sätt in plåten mitt i ugnen och grädda i ca 15 minuter. Olika för olika ugnar så känn efter med en sticka. Muffinsarna ska vara kladdiga i mitten när du tar ut dem.

Tips! Variera genom att sticka ner en chokladbit i varje muffins innan du sätter in plåten i ugnen ex en Dumlekola, mjölkchokladbit etc. Blir hur gott som helst! :)

Härligt bubblande kolasås som ska bli topping...

Kolatopping
50 gram smör
2 msk strösocker
1 msk kakao
1 tsk vetemjöl
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
1-1,5 msk ljus sirap

Gör kolatoppingen medan kladdmuffinsarna gräddas. Smält smöret i en kastrull. Blanda sedan ner alla de övriga ingredienserna och låt koka i ca 15 minuter. Glasera muffinsarna direkt när de kommer ut ur ugnen med kolasåsen.

Låt svalna och sedan bara njut mmm!
Smarriga chokladmuffins redo att avnjutas mmmm!

Detta får bli mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat fredag.

Sunday, October 28, 2012

Kikärtsgryta med röda linser och saffran

Vilken härlig helg vi har haft! Vädret har varit helt underbart. Igår hade vi så varmt och soligt vilket jag inte trott med tanke på att den första snön kom till oss i torsdags. Dock försvann den lika snabbt som den kom... tur kanske? Vi har firat en del inom familjen och mer om det kommer i ett senare inlägg.

Dagens recept har jag sett på några olika engelska matsidor men även på någon svensk blogg för ett bra tag sedan och som jag tyvärr inte minns vart. Originalreceptet innehåller även squash men det tog jag helt sonika bort. Jag har även mixtrat lite med kryddor och annan smaksättning så jag kan nog inte säga att detta recept längre stämmer överens med originalreceptet.

Vad säger ni denna söndag om röda linser, kikärtor, persilja och saffran? Jag kan varmt rekommendera denna goda vegetariska/vegan gryta/soppa! Jag vet att jag jämt säger det men är något smakrikt och gott kan jag ju inte ljuga för er och säga att det inte är det, eller hur? ;) Maken han mumsade på och doppade brödet i linsgrytan... tror han har blivit mer indisk än vad jag någonsin kunnat förutspå!

Önskar er en fortsatt trevlig och solig söndag och vilken bonus när vi nu även fått en "extra" timme idag... vi firar naturligtvis på idag också. :)

Och du, om du missade gårdagens frasiga rätt så rekommenderar jag dig att spana in den!

En riktigt nyttig rätt... röda linser och kikärter innehåller grymt mycket proteiner och järn.

Kikärtssoppa/gryta med röda linser och saffran (4-5 port)
1 gul lök, hackad
1-2 vitlöksklyftor, rivna
2 msk olja
1 burk kokta kikärter (eller blötlägg och koka egna kikärtor ca 400 g)
1,5 dl röda linser
1 burk krossade tomater (400 g)
6 dl vatten (ev mer vatten)
0,5 g saffran (ett paket) Gillar du saffran så kan du ta ett halvt paket till, dvs 0,75 g.
1 persiljekvist, finhackad (använd även stjälken som är vitaminrik) eller 1-2 tsk frusen persilja
0,5-1 tsk örtsalt
0,5 tsk svartpeppar
1 krm cayennepeppar (mer om du vill ha lite sting i rätten)
salt, smaka av med

Hetta upp olja i en gryta och stek löken i ca 2 min. Tillsätt vitlök, saffran och stek ytterligare i ca 1 min.

Tillsätt de övriga ingredienser till grytan/soppan och låt koka i ca 10-15 min. Smaka av med salt.

Enjoy lots!
En sked av livets goda... mums!

Saturday, October 27, 2012

Mexikansk bönröra med frasigt potatistäcke

Fredagsmys igår och vad passar bättre än en god maträtt att njuta av... jajamän, det blev mexikanskt! Grundreceptet såg jag i en bok för ett tag sedan men där hade man ett osttäcke på bönröran. Jag har länge funderat på potatistäcke och tänkte att det borde passa bra på den här röran. Och det gör det. Potatismoset blandade jag med smakrik ost och det blev jättegott. Koriandern i bönröran lyfte den till en högre dimension så den är viktig att ha med om man vill få till en riktigt smakrik rätt.

Vilken härlig lördag vi har idag när solen skiner så varmt här i Småland. Vi beger oss strax ut på en långpromenad i det fina vädret. Vad gör ni idag?


Mexikansk bönröra med frasigt potatistäcke (ca 4-6 portioner)
1 msk olja
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika, tärnad
1 röd paprika, tärnad
1 burk krossad tomat
1 tsk starkt chilipulver (lite mindre om du inte tycker om hetta)
1 påse tacokryddmix
1 burk konserverad majs (325 g), avrunnen
1 burk konserverade kidneybönor (215 g), sköljd och avrunnen
2 msk hackad koriander

Potatistäcke:
ca 800 g potatis
ca 1 dl mjölk
0,5-1 tsk potatiskrydda
1 dl riven smakrik ost
0,5 dl riven ost som strös över potatistäcket

Färggrann och god bönröra med potatistäcket över sig redo för ugnen...


Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att skala och koka potatisen tills den blir mjuk.

Under tiden hetta upp olja i en stor stekpanna/wok och fräs vitlök och paprika tills de är halvmjuka.

Tillsätt krossad tomat, chilipulver, tacokrydda, majs och kidneybönor. Låt allt koka upp och sjuda i ca 10 min. Rör ner koriander och häll bönröran i en ugnssäker form.

När potatisen är färdigkokt. Hälla av allt vatten och mosa med en gaffel. Tillsätt mjölk, potatiskrydda och ost. Rör ihop moset och klicka det över bönröran i formen.
Strö riven ost över potatistäcket och grädda i ugnen i ca 15-20 minuter.

Servera gärna rätten med en tomat- och avokadosallad.

Tips! Som variation kan du även ha i en selleristjälk som du tärnar och blandar i tillsammans med paprikan.

Smaklig måltid!

Thursday, October 25, 2012

Aubergine, äggplanta eller potatisväxt?

Jag älskar aubergine i alla dess former! Vet inte hur det är med er men jag fullkomligt avgudar den grillad, stekt, ugnsbakad, panerad, gratinerade eller tja, varför inte i en smarrig gryta! Hur som helst det är mums mums.

Aubergine/äggplanta är en växtart som tillhör familjen potatisväxter. I gott sällskap med tomater, kapkrusbär, paprika, chilipeppar plus hör och häpna tobakssläktet! Det är en ettårig växt som härstammar från södra Indien och sydost Asien. Nu förstår ni varför jag älskar den! ;) Idag bjuder jag på en härligt krämig moussaka med potatis och självklart aubergine i.


Moussaka (4-6 portioner)
2 aubergine, skivade i 1 cm skivor
3-4 msk olja
4-5 potatisar, tvättade och skurna i i skivor (ha gärna skalet på)
1 gul lök, hackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
300 g färs
1 burk krossad tomat
0,5 dl-1 grädde
1 msk tomatpuré
1 krm kanel
salt
svartpeppar
(Ibland tar jag även 1 krm dragon och 1 krm rosmarin.)
1-2 dl riven smakrik ost

Sätt ugnen på 200 grader.

Hetta upp olja i en stekpanna och stek aubergineskivorna på varje sida i  några minuter.

Hetta upp 2 msk olja och fräs lök och vitlök tills de är gyllene. Lägg i färs och bryn tills den är klar (quornfärs tar ca 5 min). Tillsätt krossad tomat, tomatpuré, matlagningsgrädde och kryddor. Låt puttra i ca 10 min.

Bechamelsås
5 msk smör
3-4 msk vetemjöl
5-6 dl mjölk
1-2 dl riven ost
1 krm muskotnöt
salt, svartpeppar

Smält smöret och tillsätt vetemjöl. Rör om och tillsätt lite mjölk i taget under omrörning (jag brukar ta en visp). Låt allt koka upp och när såsen tjocknar lägg i ost och smaka till sist av med muskot, salt och peppar.

Varva potatisskivor, färs, aubergine och några matskedar bechamelsås i en smord ugnssäker form. Avsluta med aubergine, béchamelsås och riven smakrik ost ex västerbottenost.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 30-40 min. Servera med en god sallad till.

Smaklig måltid!

Wednesday, October 24, 2012

Tävla om presentkort!

För ett tag sedan fick jag testa ett cupcakes-kit från Panduro och nu drar jag igång en riktigt härlig tävling där du kan vinna ett presentkort till ett värde av 500 kr hos Panduro Hobby. Andra- och tredjepris är presentkort på 200 kr. Tävlingsreglerna är enkla och du finner dom här nedan.


I år firar Panduro Hobby 50 år! Under ett halvt sekel har hobbyföretaget arbetat med att inspirera människor till kreativt skapande. Panduro Hobby tillhandahåller 9 000 olika pysselprodukter.

Kreativitet är utvecklande, stimulerande och en källa till glädje. Det vill Panduro Hobby förmedla genom att ge sina kunder inspiration, praktiska tips och intressanta produkter till bra pris och kvalitet. Nu lanseras ett nytt sortiment av cupcakes med alla de tillbehör som behövs för att skapa fantasifulla bakverk, det enda du behöver tillsätta är färska ingredienser.

Nu kan du tävla med ditt bästa cupcaketips! Kanske har du ett bra tips för att göra dina cupcakes höga och fina? Har du förslag på spännande dekorationer eller har du några andra tips och idéer? För att vara med och tävla:

1. Gilla Panduro Hobby på Facebook
2. Skriv ditt bästa cupcake-tips här i kommentarsfältet
Du som har blogg får gärna tipsa vidare om tävlingen!

Förstapris är ett presentkort på 500 kronor hos Panduro Hobby. Andra- och tredjepris är presentkort på 200 kronor.

Tävlingen pågår tom torsdag 1 november kl 22.00. Lycka till!

PS. Panduro Hobby vill gärna inspirera med sin Facebooksida, dela gärna dina cupcakebilder där för att inspirera andra!

Monday, October 22, 2012

Indiskt navratrifirande innebär många godsaker

Navratri, de nio nätternas festival, firar hinduer världen över nu i dagarna. Navratri firas till minne av gudinnan Durgas kamp mot demonen Mahishasura som varade under nio nätter. Kampen mot ondskan vanns och Durga hyllas i nio olika gestalter, en för varje natt. Festivalen markerar även att den kalla årstiden är på ingång.

I helgen som gick styrde vi kosan mot min familj för att tillsammans med hundratals andra indier fira Navratri. Massor av godsaker bjöds vi på... nejdå, det går ingen nöd på oss när vi hälsar på goa mamma minsann! :)
Överst på bilden masala dosa, indiska rispannkakor med smakrik potatisfyllning som serveras med daal och kokosnötschutney, som fina svägerskan gjorde till oss på dagen.

Nederst från vänster: Ghari mithai;  mandel och saffran som blandas ihop med stött kardemumma, socker och andra kryddor. Runda bollar formas och doppas i en söt lag. Tack Sudha aunty för dessa goda ghari :)

Mitten: Defli mithai; en söt kaka som är rik på järn. Brukar även ges till nyförlösta mammor pga välgörande effekt och nyttigheter i kakorna.


Till höger: Prashad i form utav rostade mandlar, torkad kokosnöt, sultanrussin, vanliga russin och torkade dadlar.

Gudinnan Durga går under många namn som Devi, Kali, Uma och Parvati och framställs ofta som Shivas hustru. Hon är världens moder som griper in och hjälper till för att hålla den gudomliga ordningen. Durga är sanskrit och betyder "den svårtillgängliga".
Dansen, raas garba, är viktig under firandet och dansa gör man för att uppnå styrka och kunskap. Här lite lugn början...

...för att sedan bli lite mera fart när både kören, bandet och dansarna ger allt.

I pausen bjöds vi denna afton på pav bhaji och indisk masala chai, mums!

Avslutar med en bild på mig och kidsen. Jodå, de brukar också ha indiska kläder på sig men just denna afton var det bara att ge med sig. Barn har en egen vilja ibland också... dock ångrade sig äldste sonen när han såg de andra finklädda barnen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...